HomeOnderwijsOnderwijs voor professionalsIndienen van voorstellen voor MOOC’s

Indienen van voorstellen voor MOOC’s

Het CvB heeft onlangs besloten een aantal profilerende MOOC’s (Massive Open Online Courses) te ontwikkelen om hiermee de UT in binnen- en buitenland verder te profileren. Het CvB heeft eind maart een oproep naar decanen, wetenschappelijk directeuren en opleidingsdirecteuren gestuurd om voorstellen in te dienen voor de ontwikkeling van MOOC’s. Voor elk van de MOOC’s wordt een ontwikkelbudget gereserveerd, waarvan indicatief € 25.000 als vergoeding voor de inzet van de docent. Het CvB neemt een separaat besluit om de onderwerpen van de MOOC’s vast te stellen. Te denken valt aan onderwerpen op de thema’s gezondheid & techniek, veiligheid en smart cities, maar ook andere profilerende onderwerpen zijn denkbaar.

Indiening en deadline

Voorstellen dienen uiterlijk 20 april 2014 ingeleverd te worden via email-adres MOOCs@utwente.nl. Voor vragen kunt u terecht bij Jan Evers (S&B), j.l.evers@utwente.nl, toestel 6707.

Visitekaartje

MOOC’s zijn zeer geschikt als visitekaartje voor de UT. Door een aantal state-of-the-art MOOC’s te ontwikkelen over onderzoeksgebieden waarin de UT excelleert, zetten we onszelf internationaal op de kaart. Deze profilerende MOOC’s kunnen daarmee een goede marketingondersteuning geven bij de werving van internationale masterstudenten en promovendi.  Bovendien kunnen ze een kwalitatieve boost geven aan het reguliere onderwijs. Kenmerken van de UT MOOC’s: passend bij de lange termijn visie van de UT, gekoppeld aan speerpunten van onderzoek, uniek in zijn inhoud, hoogwaardige kwaliteit, 3-5 EC, wervend voor de UT. De doelgroep kan variëren van pre-master studenten, master studenten, long-life learning tot bijscholing voor studenten binnen en buiten de UT.

Oproep tot voorstellen

Het verzoek is om onderwerpen én bijbehorende docenten voor de MOOC’s aan te dragen. De docenten die de MOOC gaan ontwikkelen en geven, moeten inhoudelijk tot de top in hun vakgebied behoren, maar zeker ook een enthousiasmerende uitstraling in beeldmateriaal hebben. Het inhoudelijke primaat van de ontwikkeling van de MOOC’s ligt bij de betrokken docenten. Zij worden ondersteund met projectmanagement en expertise op het gebied van onderwijskunde, techniek en mediaproductie.

Beoordelingscommissie

De ingediende voorstellen worden beoordeeld door een nog samen te stellen commissie, bestaande uit een student, decaan, wetenschappelijk directeur, opleidingsdirecteur, docent en technische experts. De samenstelling van de commissie wordt vastgesteld door de rector.

Beoordelingscriteria

De commissie hanteert de volgende criteria om tot een keuze van onderwerp en docent te komen:

• De UT excelleert in het onderzoeksgebied van het onderwerp waarover de MOOC gaat.
  • De inhoud en uitwerking van het onderwerp is uniek en wervend.
  • Het onderwerp is duidelijk verbonden aan de strategie van de UT, bijvoorbeeld voortvloeiend uit de inhoudelijke speerpunten of van een sterk High Tech Human Touch karakter.
  • De doelgroep is duidelijk gedefinieerd en doelgroep, inhoud en onderwijsvorm passen bij elkaar.
  • De omvang in studiebelasting is vergelijkbaar met 3 tot 5 EC.
  • De beoogde docent behoort tot de top in zijn vakgebied.
  • De beoogde docent heeft een sterke en enthousiasmerende uitstraling.
  • De MOOC is in het Engels. De beoogde docent heeft daarom een goede beheersing en uitspraak van de Engelse taal.

De commissie brengt een advies uit aan het CvB, op grond waarvan de onderwerpen voor de MOOC’s vastgesteld worden. Uw voorstel is geen uitgewerkt projectvoorstel, maar een beknopte omschrijving van het onderwerp en onderbouwing van de kwaliteiten van de docent.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: