HomeOnderwijsOnderwijs voor professionalsNieuw wereldrecord scheerschuimtaartengevecht tijdens Kick-In

Nieuw wereldrecord scheerschuimtaartengevecht tijdens Kick-In

Het wereldrecord scheerschuimtaarten gooien is verbroken. Tijdens de Kick-In van de Universiteit Twente kwamen maar liefst 749 deelnemers af op de wereldrecordpoging die vrijdagmiddag plaatsvond op de tennisbaan van Ludica. Om het record te halen moesten minimaal 714 deelnemers mee doen. De recordpoging werd officieel vastgelegd door notaris Geert Venema. De resultaten worden doorgestuurd naar het Guinness Book of Records.

Een uur van te voren wordt nog druk gewerkt door de superactivisten om de tennisbaan van Ludica helemaal af te plakken met donker plastic. Alle 250 flessen scheerschuim zitten netjes verpakt in kleine doosjes. In het midden van de tennisbaan ligt Kick-In voorzitter Lidy Kuster languit op het plastic in de zon. “Het was nog wel een hele organisatie. Nu even heerlijk bijkomen.” Erg druk maakt ze zich niet. “Ik weet zeker dat we het record gaan halen”, zegt ze zelfverzekerd en geniet nog even van de zon en de rust.

Rond vier uur begint het langzaam drukker te worden. Witte kartonnen bordjes zijn al gevuld met scheerschuim. Mirthe en Martijn zijn de twee personen die het aantal deelnemers moeten vastleggen. Een handig tellertje helpt ze daarbij. “We missen nog 50 deelnemers”, wordt er omgeroepen. Al snel komen er nog een paar waaghalzen richting de tennisbaan om deel te nemen. Notaris Venema kijkt of alles volgens de regels verloopt.

Kersverse student Advanced Technology Dinah Kleiboer begint alvast met het schuim te spelen en haalt haar vinger er doorheen. “Zal het lekker smaken?” vraagt ze zich hardop af. Achter haar bevindt zich een groepje studenten met een wel heel toepasselijk t-shirt: YOLO. Dan is het tijd om af te tellen. “Drie, twee, één, gooien maar!” De taarten vliegen massaal door de lucht. Al gauw verandert de tennisbaan in een grote glijbaan en zitten de deelnemers vol onder het schuim. Het hele gevecht duurt nog geen drie minuten.

Notaris Venema is na afloop optimistisch. “Om het record te halen moest er minimaal 1 minuut worden gegooid. Ook moesten de deelnemers minimaal twee taarten gooien. Alles is vastgelegd op film zodat er door Guinness gecontroleerd kan worden of iedereen zich aan de regels heeft gehouden. Ik heb alles goed in de gaten gehouden en heb er alle vertrouwen in dat er een nieuw record gevestigd is.“

Deelnemer Sjoerd verlaat de tennisbaan – zoals hij het zelf omschrijft – ‘Een beetje schuimig’.
“Het was erg leuk om te doen maar twee schuimparty’s in één week tijd is misschien een beetje overdreven.” Ook Lidy Kuster is blij. “Het was echt awesome. Van te voren heeft iedereen rustig afgewacht, waarvoor hulde. Een nieuw record staat nu.” Langzaam druipen alle deelnemers af. Het vorige record stond op naam van een circus in de Verenigde Staten. Over zes weken weten we zeker of Guinness Book of Records dus Kick-In Enschede zal noteren.

Foto’s: Gijs van Ouwerkerk

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: