Lesmaterialen Ontwerpstudio
Voor het vak 'Ontwerpstudio' werken groepen studenten van de UT-lerarenopleidingen met verschillende vakinhoudelijke achtergronden aan het ontwikkelen van lesmateriaal. Hiermee leren VO-leerlingen vanuit verschillende disciplines aan thema's werken die gerelateerd zijn aan de sustainable development goals (SDG's) zoals opgesteld door de Verenigde Naties. Het eindproduct is een transdisciplinaire lesmodule met een omvang van minimaal 3 lessen of een dagdeel dat ingezet kan worden in bijvoorbeeld een projectweek op een VO-school. Op deze pagina worden de ontwikkelde lesmaterialen gedeeld.
- TitelStudiejaarLeerjaarThema
Energie: van gebruik tot compensatie
Energie is een van de hoofdthema's van de samenleving in de laatste decennia. In deze lesmodule behandelen we verschillende facetten van energie. De belangrijkste doelen zijn dat de leerlingen leren over de energie die zij zelf dagelijks gebruiken, dat niet al het energiegebruik direct zichtbaar is en wat ze zelf kunnen doen om hun gebruik te verminderen. Dit alles doen we door een transdisciplinaire bril. Dit houdt in dat het onderwerp energie vanuit verschillende vakdisciplines wordt benaderd, zoals wiskunde en natuurkunde, maar ook het maatschappelijk belang en de aansluiting bij de belevingswereld van de leerling staan centraal. De lesmodule bestaat uit 5 lessen van 45 minuten, maar kan eventueel worden uitgebreid.Invoer van 5G
Dit materiaal hoort bij een transdisciplinaire lesmodule over de invoering van 5G. De leerlingen duiken in deze maatschappelijke discussie vanuit verschillende invalshoeken en zullen zo voor- en tegenargumenten vinden voor de stelling ‘Het 5G-netwerk moet ingevoerd worden’. Na twee lesuren hebben de leerlingen genoeg argumenten gevonden, zullen ze deze op waarde moeten toetsen en gebruiken om een debat te voeren. Hier komt het transdisciplinaire karakter van de module echt naar voren. Ten slotte volgt er een aantal vragen waarin de leerlingen reflecteren op het debat en hun argumenten.Kunstmatige intelligentie onder de loep
De afgelopen decennia hebben technologieën zich razendsnel ontwikkeld, maar zelden had de komst van een nieuwe technologie zo veel impact als deze: Artificial Intelligence (AI). Dit lesmateriaal heeft als doel om leerlingen in contact te brengen met AI en kritisch te laten nadenken over kansen en bedreigingen van deze technologie. Aan het eind van de lessenserie kunnen leerlingen een mening vormen over AI en een goed beargumenteerd advies geven over het gebruik van AI in het onderwijs, gebaseerd op kennis uit bronnen en praktische ervaring met verschillende vormen van AI die ze tijdens de module hebben opgedaan. Het project bestaat uit vier lessen van elk één uur.Leven op Mars
Dit lesmateriaal bevat 3 lessen rondom het thema 'Leven op Mars'. De mogelijk- en moeilijkheden van de reis naar Mars, huisvesting en straling, zuurstof en water, voedsel en zwaartekracht, en de mens als Marsbewoner worden door de leerlingen onderzocht en in groepjes gepresenteerd. Is het realistisch en haalbaar voor mensen om op Mars te leven?Op weg naar een duurzame school
In dit project werken leerlingen onder begeleiding van een docent in projectgroepen, bestaande uit 3 à 4 leerlingen, aan het verbeteren van de afvalverwerking op hun school. In zes lessen kiezen de leerlingen een afvalstroom, bekijken ze het probleem vanuit meerdere invalshoeken, vormen ze conceptoplossingen en werken ze deze uit tot een oplossing die zij aan het einde van de lessenserie presenteren aan een expertpanel.Oriënteren op je veertiende
Dit project bevat drie lessen die bedoeld zijn om leerlingen te helpen bij het maken van een weloverwogen profielkeuze. De leerlingen gaan een interview afnemen bij een beroepsprofessional en oefenen hun oriëntatievaardigheden.Paragon Chips
In dit fictieve scenario gaat de wereld gebukt onder een schrijnend chiptekort. De leerlingen gaan hier een eind aan te maken, en al snel komen ze erachter dat er veel meer bij komt kijken dan ‘alleen maar techniek.’ Gaat het ze lukken om deze onderneming succesvol op te zetten en draaiende te houden?Plastic soep
Deze lesmodule stimuleert leerlingen om na te denken over de plastic soep. Ze gaan in vier lessen actief aan de slag met inzicht krijgen in het plastic soup probleem, onderzoeken de aanwezigheid van het probleem in hun school en presenteren een elevator pitch met aanbevelingen om de plastic soup in/rondom school te verminderen.Reizen in je tussenjaar
Wat als je leerlingen zou kunnen leren over hun eigen grenzen heen te kijken? Om samen met ze aan hun toekomstoriëntatie te werken? Om ze van elkaar te laten leren en hun eigen plannen uit te laten stippelen. Het thema van deze lessenserie is gericht op deze vragen en zal gaan over reizen in een tussenjaar. Tijdens de lesmodule ontwikkelen leerlingen nieuwe kennis door verschillende vakdisciplines te combineren rond het thema "Reizen in je tussenjaar’’. Deze transdisciplinaire serie bestaat uit 3 lessen van ieder 60 minuten.Robots overal
In deze lessenreeks behandelen we de voor- en nadelen van robots in onze maatschappij en welke technische componenten het belangrijkst zijn voor robots. De leerlingen werken samen om een poster te maken over hun creatieve robot-idee. Tot slot worden deze posters gepresenteerd en stellen de leerlingen kritische vragen over elkaars robot-idee.
Per les wordt besproken wat de benodigdheden, voorbereidingen, lesspecifieke leerdoelen en planning zijn. Tot slot worden er nog enkele aanbevelingen gedaan die de lessenreeks nog beter kunnen maken. De lesmodule bestaat uit 4 lessen van 45 minuten.Stikstofdiscussie
In deze lessenreeks over de stikstofdiscussie wordt de taak van de overheid opgedeeld in verschillende adviesbureaus. Hierbij komen verschillende vakken als scheikunde, aardrijkskunde en maatschappijleer samen om te komen tot een transdisciplimaire oplossing. Gedurende vier lessen ontdekken de leerlingen wat de stikstofdiscussie met zich meebrengt voor elke belangengroep.Virusverspreiding in een moderne wereld
Dit lespakket gaat over een zeer belangrijk en maatschappelijk thema: virusverspreiding. De focus van de opdracht ligt op samenwerken en kritisch denken. De lessenserie bestaat uit zeven lessen, waarbij de docent fungeert als coach/begeleider. Alleen in het begin wordt er afgetrapt met een klassikale les, waarna leerlingen uiteengaan in groepen om informatie te zoeken over het project.Voedselverspilling
In de moderne samenleving staan jongeren voor talloze uitdagingen waar een groeiend bewustzijn van duurzaamheid en milieubehoud steeds belangrijker wordt. Een van de cruciale aspecten van deze bewustwording is het besef van voedselverspilling. Voedselverspilling heeft niet alleen ernstige gevolgen voor het milieu, maar het is ook een ethische kwestie in een wereld waar miljoenen mensen hongerlijden.
Het begrijpen van de impact van voedselverspilling op de aarde, zoals de toegenomen uitstoot van broeikasgassen en het verlies van natuurlijke hulpbronnen, kan jongeren aanzetten tot proactieve betrokkenheid bij het verminderen van verspilling.
In deze lesmodule over voedselverspilling kunnen jongeren leren hoe ze verantwoord kunnen omgaan met voedsel, van aankoop tot consumptie. Het stimuleren van praktische vaardigheden, juiste opslag van voedsel en het waarderen van de voedselketen kan jongeren helpen bij het verminderen van hun eigen voetafdruk. Dit onderwerp verbindt diverse vakgebieden door leerlingen aan te moedigen om het mondiale probleem vanuit economisch, biologisch, aardrijkskundig en scheikundig oogpunt te benaderen.