UTDienstenCFMLTSHNieuwsStand van zaken plein Hogekamp en renovatie toren Hogekamp

Stand van zaken plein Hogekamp en renovatie toren Hogekamp

De aanleg van het nieuwe plein Hogekamp is in volle gang. Zoals gepland kan het plein voor het eind van dit jaar grotendeels gereed zijn, mits de weersomstandigheden dit toelaten. Er is inmiddels al veel gerealiseerd. Zo is de bestrating van de parkeerplaats aan de achterzijde van Hogekamp gereed en is de aansluiting van de bestrating tegen het gebouw afgerond. Ook zijn de tuinen rondom het hotel en de parkeerplaats ingeplant en is het terras voor het U Parkhotel en Campus 053 (Student housing Camelot) gereed. De bestrating rond HTF wordt nu aangelegd en de kadewand van de vijver wordt vervangen.

De renovatie van de toren van Hogekamp is begin juli afgerond zodat de bouwketens van Van Wijnen kunnen worden verwijderd. Dan kan dat gebied worden gebruikt als opslagruimte voor de bouwmaterialen van het plein. De leverancier van de tribunetrappen is geselecteerd (Geurs Beton). De tribunetrap aan de zijde van High Tech Factory wordt in augustus en september geplaatst. In september - oktober volgt de tribunetrap voor de Drienerburght. De hemelsblauwe Triflex coating wordt pas op de tribunetrappen aangebracht als het beton voldoende droog is. Het asfalt voor het plein wordt vanaf oktober aangebracht als de weersomstandigheden het toelaten. De aansluiting van het plein met de Boulevard wordt aangelegd in november 2019 – januari 2020.

De totale realisatie van het plein kost een ruime drie ton meer dan begroot, wat neer komt op ruim acht procent van het totale budget. De extra kosten zijn voornamelijk ingegeven door een snellere bouwkostenstijging, door het ontwikkelen van een groter plein dan voorheen was bedacht in combinatie met de realisatie van de parkeervoorzieningen aan de achterzijde van de Hogekamp. Daarnaast is er ruim zeven ton besteed aan noodzakelijke aanpalende bouwactiviteiten niet gerelateerd aan de ontwikkeling van het plein zelf. Deze kosten hebben onder andere te maken met de aanleg van ondergrondse infrastructuur, voorzieningen gerelateerd aan de bereikbaarheid van en overlastreductie voor High Tech Factory, opruimwerkzaamheden Hogekamp en het realiseren van een passende gevel (plint) voor de Hogekamp om de bestrating goed op het gebouw aan te kunnen laten sluiten. Het College van Bestuur heeft daarom deze overschrijdingen toegestaan en vindt het realiseren van een kwalitatief hoogwaardig plein van groot belang voor het U Parkhotel, voor de student housing van Camelot, de  High Tech Factory en voor de uitstraling van de campus als geheel, passend bij de inhoudelijke kaders en uitgangspunten van het Langetermijn huisvestingsplan. Alle extra uitgaven kunnen worden opgevangen binnen het budget van en passend bij de financiële kaders van het Langetermijn huisvestingsplan (LTSH).

Meer informatie: https://www.utwente.nl/en/ltsh/

Vragen over huisvestingsprojecten op de campus? Contactpersoon is Bertyl Lankhaar, woordvoerder College van Bestuur, T: 053- 489 2210

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)