UTDienstenCFMLTSHNieuwsStartsein voor bouw CUBE op de Campus

Startsein voor bouw CUBE op de Campus Nieuwe multifunctionele werkplaats van de faculteit Engineering Technology naar verwachting in de 2e helft 2024 klaar

Woensdag 6 september 2023 is de bouw van CUBE, als uitbreiding van het Horstcomplex op de campus van de Universiteit Twente, officieel gestart. Coen Nieuwenhuis (directeur Campus & Facility Management) en Bart Koopman (decaan faculteit Engineering Technology) onthulden samen met de directies van de bouwende partijen het bouwbord. Dit gold als het officiële startsein voor de nieuwbouw van CUBE: een nieuwe multifunctionele werkplaats van de faculteit Engineering Technology. Op 11 september gaat de eerste paal de grond in. CUBE bestaat uit ruim 4,500m2 ruimte voor onderwijs en vervangt de huidige werkplaatsen in de Hangar en de Westhorst. De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemers WAM & van Duren en WSI techniek.

Bart Koopman is ontzettend trots op het nieuwe gebouw: “Ik kan niet wachten tot de werkzaamheden afgerond zijn en we er gebruik van kunnen maken. CUBE ademt Engineering Technology.” Bij binnenkomst kijk je uit over de 6 meter hoge metaal- en laswerkplaats. De vloer ligt ruim een meter verzonken onder het maaiveld en je hebt daarmee zicht over de hele ruimte. Beneden werken docenten, studenten en technici aan onderzoek en projecten, buiten zie je het landschap en boven je zijn nog eens twee verdiepingen met laboratoria, werkplaatsen en onderwijsruimtes. CUBE is gelokaliseerd tussen de Noordhorst en Kleinhorst. De bouw is naar verwachting in de tweede helft van 2024 gereed. “Het design van CUBE is duurzaam en transparant en wordt een fantastische studeer- en werkomgeving. Het is een enorme aanwinst voor onze faculteit en voor de UT campus. Het is een inspirerend gebouw waar je je thuis voelt, waar ideeën realiteit worden en waar ingenieurs en wetenschappers van de toekomst opgeleid worden! Ik hoop dat iedere gebruiker dat ook zal ervaren” aldus Koopman.

Drukte op de bouwplaats

Het terrein waar CUBE wordt gerealiseerd is de afgelopen maanden voorbereid op de start van de bouw. Deze week wordt gestart met het aanbrengen van de fundatiepalen waarmee de echte startbouw een feit is. Coen Nieuwenhuis: “Naast CUBE wordt het nieuwe koelgebouw gerealiseerd waarmee de bouwplaats nog een extra dimensie krijgt. Samenwerking en afstemming is in beide projecten van belang om het tot een goed succesvol eindresultaat te brengen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dat met de gekozen aannemers gaan bereiken.”

Toekomst huisvesting ET

Huisvesting is één van de prioriteiten voor de faculteit Engineering Technology. CUBE is een voorloper op wat de nieuwe identiteit van het Horstcomplex moet worden, een expo. Naast de realisatie van CUBE en reeds gerealiseerde verbeteringen in het Horstgebouw (transformatie studieplekken en toevoeging (werk)plekken) wordt toegewerkt naar een volledige renovatie van het Horstcomplex (Horsttoren en Horstring). Momenteel is bureau Draaier bezig om een programma van eisen op te stellen. Deze renovatie is onderdeel van de Lange termijn strategie voor huisvesting (LTSH) van de UT. Het voornemen in de LTSH is met de renovatie te starten in 2028. ET heeft de ambitie om een nieuwe en profilerende uitstraling van het Horstcomplex te ontwikkelen.

Meer informatie

Meer weten over CUBE of nieuwsgierig naar het ontwerp? Kijk dan op www.utwente.nl/ltsh.