UTDienstenCFMLTSHNieuwsHemelsblauwe Drienerburght voor ATLAS, University College Twente

Hemelsblauwe Drienerburght voor ATLAS, University College Twente

In juli start de Universiteit Twente met het slopen van de begane grond van het huidige Drienerburght. Tot begin dit jaar was Drienerburght nog de locatie van het conferentiehotel, dat nu in het gerenoveerde Hogekampgebouw is gelokaliseerd als U Parkhotel.

Het leeggekomen Drienerburght gebouw bleek na uitvoerig onderzoek goed geschikt te maken voor onderwijs- en woonomgeving voor ATLAS, het University College van de UT. ATLAS is momenteel gehuisvest in de Citadel aan het Onderwijs- en Onderzoeksplein op de campus. ATLAS heeft behoefte aan een gevarieerde onderwijsruimten, ingegeven door het projectgestuurde onderwijs en de persoonlijke begeleiding door de docenten, en er is toenemende behoefte aan extra woonruimte voor de College-studenten op de campus. Hierdoor bestond de wens al langer om een meer passende locatie te vinden voor ATLAS. Het gemeenschapsgevoel speelt bij ATLAS een essentiële rol, waardoor het belangrijk is dat de locatie passende ruimten heeft voor de kantoor- en community-functies. Drienerburght is daarvoor bij uitstek geschikt voor te maken en past ook goed bij de signatuur van ATLAS. Het pand ligt tussen het woon- en leefcentrum van de campus en het O&O-plein en grenst tevens aan het nieuw in te richten verblijfsgebied voor de Hogekamp.

Het pand wordt de komende maanden geschikt gemaakt voor ATLAS, zodat het College er vanaf januari 2020 gebruik van kan maken.
De begane grond van Drienerburght wordt volledig gerenoveerd. Het gebouw wordt verduurzaamd en zal volledig gasloos zijn. Tevens wordt deels overgegaan op gelijkspanning. Voordeel van gelijkspanning ten opzichte van het traditionele wisselspanningsnet is dat er geen energie verloren gaat door het omvormen naar gelijkspanning. Tegenwoordig functioneert veel apparatuur op gelijkspanning. Dit wordt na het stopcontact omgevormd door een adapter (bijvoorbeeld voor een laptop). Het nieuwe type installatie in de Drienerburght maakt die omvorming overbodig, waardoor energie wordt bespaard.

Verder krijgt de begane grond volledig nieuwe plafonds, vloerbedekking en wandbekleding, worden installaties vernieuwd en verbeterd en worden de kenmerkende lichtstraten vervangen voor duurzamere en brandveilige varianten. Aan de buitenkant worden kozijnen gerepareerd en waar nodig het glas vervangen en krijgt de gevel een hemelsblauwe kleur, aansluitend op de blauwe trappen op het Hogekampplein dat in de maak is.

In oktober dit jaar start de uitvoering van de renovatie, waarbij het gebouw naar verwachting in januari 2020 wordt opgeleverd. De verhuizing  van ATLAS zal daarna plaatsvinden.

Meer informatie: https://www.utwente.nl/en/ltsh/

Vragen over huisvestingsprojecten op de campus? Contactpersoon is Bertyl Lankhaar, woordvoerder College van Bestuur, T: 053- 489 2210