UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsUT lanceert nieuwe Train Map om duurzaam reizen te stimuleren

UT lanceert nieuwe Train Map om duurzaam reizen te stimuleren

Steeds meer studenten en medewerkers van de Universiteit Twente gaan bij reizen binnen Europa met de trein. Om de CO2-uitstoot als gevolg van reizen te verminderen, wil de Universiteit Twente dit verder stimuleren. Vandaag lanceren we daarom de nieuwe Train Map, waar je op je bestemming klikt om te zien wat de beste manier van reizen is. De kaart is een verbeterde versie van de statische Train Zone Map die afgelopen juni is geïntroduceerd.

Completer beeld

De Train Map laat beter zien op welke manier een bestemming per trein bereikbaar is. Hij verdeelt de steden in drie categorieën: steden waar we de trein als de standaard beschouwen op de UT, steden waar de trein wordt aanbevolen en steden waar met de trein naartoe reizen een uitdaging is. Het onderscheid tussen de categorieën zit hem in de afstand, de reistijd en het aantal overstappen. "De nieuwe treinkaart biedt een gemakkelijk overzicht van alle reisopties", zegt Machteld Roos, vicevoorzitter van het College van Bestuur. "Internationale samenwerking kan deels online plaatsvinden, maar ook fysieke ontmoetingen blijven nodig. Met deze tool wordt het nog makkelijker om reisopties te vergelijken en waar mogelijk voor de duurzame optie te kiezen. Iedereen kan deze tool gebruiken om bij te dragen aan het verminderen van onze collectieve uitstoot door reizen."

Een ander voordeel van deze kaart is dat hij gemakkelijk bij te houden is: feedback kan gemakkelijk worden verwerkt. Wanneer reistijden en emissiegegevens veranderen, zal het team van het SEE-programma de kaart up-to-date houden en werken aan verdere verbetering.

Prof. Dr. Karin Pfeffer

Ik vind het heerlijk om met de nachttrein naar Wenen te reizen en daar uitgerust aan te komen.

Prof. Dr. Karin Pfeffer

Comfort en reistijd

De UT wil haar CO2-voetafdruk met 50% verlagen in 2030 (ten opzichte van 2019). Minder vliegreizen is een essentiële stap om dat doel te bereiken. Reizen met de trein veroorzaakt veel minder uitstoot dan vliegen, zeker op korte afstanden. Een treinreis van Enschede naar Londen veroorzaakt bijvoorbeeld ruim 80% minder CO2-uitstoot dan een vliegreis. Natuurlijk spelen ook reistijd, comfort en wellicht andere, persoonlijke factoren een rol bij de keuze voor een vervoermiddel. Daarom vergelijkt de kaart ook reistijden - inclusief reistijd van en naar de luchthaven en tijd om in te checken - en tijd die je in de trein kunt werken. De kaart maakt het gemakkelijk om deze factoren te vergelijken en zo een weloverwogen keuze te maken. Voor een volledig beeld is ook de auto (zowel fossiel als elektrisch) als reisoptie opgenomen.

Dr. Ir. Leonie Krab-Hüsken

Ik ben in één dag met de trein van Hengelo naar Barcelona gereisd. Ik heb genoten van de reis, met een geweldig uitzicht en goede mogelijkheden om te werken. Ook de stoelen in de hogesnelheidstreinen waren comfortabel, zelfs voor lange mensen.

Dr. Ir. Leonie Krab-Hüsken

Volgende fase

Het implementeren van een Travel Check is de volgende stap: een beslisboom waarin alle informatie die relevant is voor het al dan niet reizen en voor het hoe van reizen wordt opgenomen in een beslisboom. In deze Travel Check komen zowel zakenreizen als woon-werkverkeer aan bod. De Treinkaart en Travel Check zullen worden geïntegreerd in het boekingsproces van de UT Travel Unit, zodat reizigers bij elke boeking een weloverwogen keuze kunnnen maken voor het meest geschikte vervoersmiddel.

Prof. Dr. Ing. Karst Geurs

Ik doe mijn zakenreizen het liefst per trein. De reistijd gebruik ik als productieve werktijd."

Prof. Dr. Ing. Karst Geurs

Over het project

Het Train Map project begon aanvankelijk eind 2020 als een opdracht voor een BSc scriptie waarbij studenten keken hoe ze de UT-gemeenschap konden stimuleren om duurzamer te reizen. Een van de studenten, Joshua van der Meer, werkte verder aan het project op de UT. Joshua: "Het was geweldig om na mijn scriptie verder te werken aan dit project en het in de praktijk uitgevoerd te zien worden. Ik kijk uit naar de volgende fase, waarin we gaan uitbreiden wat ik tijdens mijn onderzoek heb gebouwd."

De applicatie is door LISA ontwikkeld als proefproject om het low code applicatieontwikkelingsplatform Mendix te testen. Dit platform maakt het mogelijk om met een beperkt budget in relatief korte tijd een eigen applicatie te ontwikkelen.

Have you recently travelled abroad by train for work or study purposes? We are curious about your experience!
Tell us about your trip

Feedback

Heb je vragen of opmerkingen over de Treinkaart? Laat het ons weten, zodat we de kaart kunnen blijven verbeteren. Stuur een e-mail naar sustainability@utwente.nl.

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment