UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsPilot met recyclebare bekers tijdens Kick-in: stap naar afvalvrije evenementen

Pilot met recyclebare bekers tijdens Kick-in: stap naar afvalvrije evenementen

Tijdens de Sport Party (26 augustus) en de Kick-Out Party (31 augustus) van de Kick-in hield de UT een pilot met recyclebare bekers. Feestgangers konden hun gebruikte bekers verzamelen en inleveren: bij inlevering van 10 bekers kregen ze 1 gratis muntje. De ingezamelde bekers worden vervolgens hoogwaardig gerecycled. De pilot is georganiseerd door het SEE-programma van CFM, de Green Hub Twente en de organisatie van de Kick-In zelf. ‘Een goede stap richting een afvalvrije campus’ zegt Birgit Dragtstra, medewerker milieu en duurzaamheid bij het SEE-programma.

Restafval verminderen

Het recyclen van bekers past bij de UT-doelstelling om restafval op de campus met 75% te verminderen. ‘Eigenlijk is het een eenvoudig systeem, maar voor ons was het nieuw’ zegt Dragtstra. ‘Een pilot is toch altijd spannend, je weet nooit hoe het uitpakt.’ Tijdens het eindfeest zijn uiteindelijk ruim 10.000 bekers ingezameld, op een totaal van zo’n 30.000 verkochte drankjes. Bij het kleinere Sportfeest kwam ruim 70% van de bekers terug: 4770 op een totaal van 6600 drankjes. ‘Een mooi resultaat, maar we willen er voor zorgen dat het aantal ingeleverde bekertjes de volgende keer nog hoger is.’ Leerpunten zijn onder andere dat meer zichtbaarheid noodzakelijk is en er meer inleverpunten komen bij grotere evenementen. ‘Vanaf 2024 moet wettelijk minstens 75% van de uitgeleverde bekertjes gerecycled worden. Dat sluit mooi aan bij onze eigen ambities. Wel hopen we dit al eerder te realiseren en willen we het liefst 100% van de gebruikte bekers recyclen’.

Proefkonijn

‘Het was fijn dat de organisatie van de Kick-In proefkonijn wilde zijn voor deze pilot. De reacties van de studenten en barmedewerkers waren heel enthousiast, dat was mooi om te zien. Sowieso lag er dit jaar na afloop van het feest bijzonder weinig afval op het terrein, een mooi compliment voor onze nieuwe studenten.’

Heb je vragen of opmerkingen over deze pilot?
Mail het SEE-programma