Inkoop

WIL JE MEER WETEN OVER DUURZAAMHEID OP DE UT?

VERANTWOORDE INKOOP

De Universiteit Twente houdt bij de inkoop van diverse producten en diensten rekening met duurzaamheid. De doelen van duurzaam inkopen zijn: het goede voorbeeld geven aan anderen, directe milieuwinst behalen, de markt beïnvloeden door de vraag naar minder milieubelastende producten en diensten te creëren en te vergroten en door de ontwikkeling van milieuvriendelijke producten te stimuleren.

Inkoop in het kort
  • De Universiteit Twente heeft in 2008 het convenant Duurzaam Inkopen ondertekend
  • De universiteit richt zich op het inkopen van circulaire, recyclebare en modulaire producten
  • De weging van duurzaamheidscriteria in aanbestedingen wordt in 2022 verhoogd

PLANNING

Planning inkoop

Klik om in te zoomen

MEER OVER INKOOP

Duurzaamheid vanzelfsprekend maken

Het verduurzamen van een organisatie via duurzaam inkopen. Lieke Walvoort, student facilitair management bij Saxion, schreef haar afstudeerscriptie over het versterken van duurzaamheid in het inkoopproces op de UT.

Lees verder

Duurzaamheid in aanbesteding schoonmaak

Bij de aanbesteding van de schoonmaak van de UT vanaf 2022 speelden onze duurzaamheidsambities een grote rol. Voorwaarden waren onder meer het terugdringen van de CO2-uitstoot, zoveel mogelijk plasticvrij werken en het gebruik van producten die gemaakt zijn van 100% natuurlijke grondstoffen. De opdracht werd gegund aan Asito.

Lees verder

CONVENANT DUURZAAM INKOPEN

In 2008 heeft de UT het convenant “Duurzaam Inkopen” ondertekend. Hiermee verplicht de UT zichzelf om bij aanbestedingen een “triple-P” benadering toe te passen: de juiste verhoudingen tussen People, Planet en Profit (of Prosperity). De afgelopen jaren zijn tijdens aanbestedingen voor onder andere kantoormeubilair, schoonmaak, arbodiensten, promotieartikelen, multifunctionals, bloemen, verhuizingen autohuur en afval duurzaamheidscriteria gehanteerd.

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD INKOPEN (MVI)

In 2015 is door Universitair Platform Inkopen (UPI) via de Vereniging voor Universiteiten (VSNU) het UPI-MVI-groeimodel ontwikkeld. Het groeimodel bestaat uit 10 meetpunten waarmee de MVI inspanningen gemeten worden. Het doel is inkoopafdelingen te stimuleren inspanningen te vergroten en dit zichtbaar en transparant te maken. Ieder jaar wordt er een anonieme ranking opgesteld van alle universiteiten. 

Wat kan je zelf doen?
  • Zoek mogelijkheden om bij de aankoop van producten rekening te houden met milieueisen
  • Let bij de aankoop van producten op het energieverbruik of het energielabel van het product in kwestie
  • Geef voorrang aan bedrijven met duurzame bedrijfsprocessen