UTDienstenLISACybersafetyNieuwsWe hopen dat je een fijne vakantie hebt gehad

We hopen dat je een fijne vakantie hebt gehad Nu is het tijd om wat dingen te controleren

We hopen dat je een fijne vakantie hebt gehad en goed uitgerust bent om weer aan het werk te gaan.
Maar voordat je begint, zijn er een paar dingen die je zou kunnen overwegen voordat je echt opnieuw begint.

• WiFi netwerken

Als je in een hotel bent geweest, een attractiepark hebt bezocht of gebruik hebt gemaakt van het openbaar vervoer, heb je mogelijk ook gebruik gemaakt van de beschikbare (gratis) wifi. De namen van die netwerk staan nog steeds op je telefoon of laptop. En ze kunnen misbruikt worden.

In sommige gevallen zenden mobiele apparaten de namen uit. Je apparaten proberen er toegang toe te krijgen, omdat het in het verleden heeft gewerkt. Hackers kunnen daar naar luisteren, een toegangspunt met die naam opzetten en je mobiele apparaat een manier bieden om verbinding te maken met internet.

De meeste belangrijke apps, zoals die voor je bank, zijn enigszins veilig te gebruiken via dit soort netwerken. Veel apps maakt het echter niet uit of ze verbinding maken met de juiste server of niet. Hackers kunnen die apps verstoren. Het minste wat ze kunnen doen, is hun advertenties laten zien in plaats van die van de app-aanbieder.

Ons advies is om die netwerken te "vergeten".
    Zie deze link voor Android.
    Zie deze link voor iPhone.

• Accounts die gebruikt zijn voor boekingen

Sommige bedrijven vereisen dat je een account aanmaakt bij het boeken van hun dienst. Natuurlijk houden ze zich allemaal aan de AVG, maar soms gaat het mis. En je weet vaak niet wanneer wel of niet. En laten we het niet hebben over inbraken. Je wilt niet dat je gegevens in de handen komt van criminelen wanneer zij inbreken bij het bedrijf waaraan je zojuist veel informatie heeft verstrekt,

We raden aan om die accounts te verwijderen wanneer je geen contact meer hoeft op te nemen met die organisatie. Ze zijn hiertoe wettelijk verplicht en ze moeten een manier bieden om het hen door te geven.

Je hebt natuurlijk een nieuw, uniek wachtwoord gebruikt bij het aanmaken van dat account.

Nog beter is om tijdelijke e-mailadressen te gebruiken bij het aanmaken van dergelijke accounts. Als ze je account niet verwijderen, kunt je het e-mailadres zelf verwijderen. Een ander voordeel is dat je nu kunt detecteren wanneer er iets vreemds is gebeurd bij dat bedrijf. Als er dus plotseling spam of andere vreemde e-mails in die mailbox verschijnen.
    Dit is iets om volgend jaar te onthouden.

Een tijdelijk e-mailadres heeft één nadeel. Je wordt niet op de hoogte gebracht wanneer het bedrijf waar je het adres gebruikte, is gekraakt. Als je de organisatie veel persoonlijke gegevens hebt moeten verstrekken, kun je het beste wachten met het verwijderen van het adres totdat je een bevestiging hebt dat zij je gegevens hebben verwijderd.

• Mobiele apps

Apps zijn een handige manier om toegang te krijgen tot informatie over uw hotels, vakantiebestemmingen en toeristische attracties. Sommige toeristische attracties hebben zelfs hun eigen app om plekken te reserveren, kortingen te krijgen en meer.

Wat te doen met al die apps na terugkomst van je vakantie?
    Verwijder ze van uw smartphone. Selecteer de app en verwijder deze. Dus niet alleen van je startscherm.

Elke app vormt een potentieel risico voor je telefoon, gegevens en uiteindelijk voor jou en je gezin. Zeker als je de app niet meer gebruikt. Je merkt het niet als er iets veranderd is, of als het Misbruikt wordt om toegang te krijgen tot je apparaat.

• eduVPN Secure Internet Access

Weet je dat je eduVPN kunt gebruiken in een Secure Internet Access configuratie?

Secure Internet Access biedt veilige en privacybeschermende toegang vanaf openbare netwerken door veilige routes naar vertrouwde netwerken te bieden. Zo hoef je niet bang te zijn voor onbeveiligde openbare wifi-netwerken (maar vergeet ze na je vakantie niet van je mobiel te verwijderen).

Na je vakantie kun je eduVPN het beste opnieuw configureren om gebruik te maken van Institute Access om toegang te krijgen tot applicaties en websites in het netwerk van de universiteit.

Zie de VPN-informatie op de servicepagina van de universiteit. In het kort:

1. Voeg een nieuwe verbinding toe in de eduVPN app.
    2. Vul "Universiteit Twente" in.
    3. Selecteer Secure Internet Access.