UTDienstenLISACybersafetyNieuwsNieuwe e-mailfilter tegen virussen, spam en phishing

Nieuwe e-mailfilter tegen virussen, spam en phishing

De afgelopen twee weken is een nieuw e-mailfilter in gebruik genomen. Dit was nodig omdat het vorige e-mailfilter vervangen moest worden.

Wat is een e-mailfilter?

Een e-mailfilter is een manier om alle inkomende en uitgaande e-mail te controleren en te filteren op virussen, phishing en spam. Het nieuwe e-mailfilter maakt deel uit van de Microsoft Exchange Online Protection (EOP). EOP verkleint de kans dat medewerkers en studenten van de Universiteit Twente het slachtoffer worden van phishing-zwendel of malware / virusbesmettingen.

Wat merk je van het nieuwe e-mailfilter?

Het is je misschien al opgevallen, maar er zijn drie nieuwe functies: Safe Links, Safe Attachments en Quarantined email messages.

• Safe Links (Veilige links): deze functie beschermt de Universiteit Twente proactief tegen schadelijke hyperlinks in een e-mailbericht. Boven aan de e-mail verschijnt een banner waarin staat dat de e-mail waarschijnlijk ongewenst is of phishing-inhoud bevat. Wanneer op een schadelijke link wordt geklikt, blokkeert de beveiliging de inhoud, terwijl goede links toegankelijk zijn. Als een link blijkt te linken naar een kwaadaardige website, wordt er een waarschuwing weergegeven in plaats van de website. Dit garandeert niet dat alle gescande links veilig zijn, maar beschermt wel tegen veel bekende onveilige sites en wordt voortdurend bijgewerkt met nieuwe informatie over schadelijke sites.
  • Safe Attachements (Veilige bijlagen): deze functie controleert bijlagen bij e-mailberichten op malware en virussen. Als een bijlage schadelijke inhoud blijkt te bevatten, wordt de e-mail niet bezorgd en wordt de afzender op de hoogte gesteld.

Opmerking: Wanneer u een e-mail ontvangt met mogelijk schadelijke inhoud, ziet u een banner boven aan het bericht. E-maillinks worden herschreven en zien er ongeveer zo uit https://... safelinks.protection.outlook.com.../.
  • Quarantined email messages: Quarantaine houdt potentieel gevaarlijke of ongewenste berichten vast. Wanneer u een quarantainemelding ontvangt, is de volgende informatie altijd beschikbaar voor elk bericht in quarantaine: Afzender, Onderwerp en datum waarop het bericht in quarantaine is geplaatst. De volgende acties (knoppen) zijn beschikbaar Block Sender, Release (vrijgeven) en Review (controleren). Een klik op de knop stuurt u naar uw beveiligingsdashboard op https://security.microsoft.com. Wanneer u op Release klikt, controleert CERT-UT deze Release aanvraag.

Opmerking: Quarantaineberichten komen altijd van quarantine@messaging.microsoft.com.

Waar wordt het e-mailfilter toegepast?

Deze bescherming is ingeschakeld voor alle medewerkers, studenten en gasten die gebruik makenĀ  van het Office 365-platform van de Universiteit Twente (@utwente.nl- en @student.utwente.nl-accounts).

Hulp nodig?

Aarzel niet om contact op te nemen met CERT-UT cert@utwente.nl als u vermoedt dat Microsoft EOP legitieme koppelingen of bijlagen blokkeert of als u aanvullende vragen hebt over EOP.