Via Unicef
Computers, mobieltjes, AI: kinderen en jongeren leven in een digitale wereld. Ze kennen als geen ander de voordelen, maar er zijn ook nadelen waar beleidsmakers, (jeugd)professionals en opvoeders hen tegen dienen te beschermen.
Grote invloed digitale technologie
Digitale technologie is een integraal onderdeel van het leven van onze kinderen. In alle omgevingen waar kinderen en jongeren zijn, thuis, op school, in sportclubs, op werk of op fysieke speel- en hangplekken, zijn ze verbonden via en met digitale toepassingen. Het heeft een grote invloed op hun welzijn en ontwikkeling.
Voordelen maar ook schaduwkanten van digitale leefomgeving
Kinderen ontmoeten elkaar online, ze maken vrienden, hebben plezier met games en filmpjes op sociale mediaplatforms. Bovendien doen kinderen online kennis en vaardigheden op die cruciaal zijn voor hun toekomst. Digitale technologie kan ook bijdragen aan onderwijs dat gevarieerder en meer op maat is. Tegelijkertijd heeft digitale technologie schaduwkanten. Kinderen lopen tal van risico’s wanneer ze zich in de onlinewereld begeven. Denk aan schadelijke informatie, gokken, pesten, discriminatie en nepnieuws. Maar ook seksueel misbruik, gender-gerelateerd geweld en cyberagressie.
Wetenschappelijke essays
Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over de invloed van digitalisering op kinderen en kinderrechten? Wat kunnen politici, beleidsmakers, bestuurders en andere belanghebbenden ermee? En hoe kunnen de rechten en belangen van het kind uiteindelijk het beste worden geborgd? Samen met de Universiteit Leiden en Kennisnet wordt een achtdelige essayreeks gepubliceerd om de kennis over kinderrechten in de digitale wereld in Nederland te vergroten.
Download hieronder de essays (via Unicef), met essay 1 geschreven door Alexander van Deursen van het centrum voor digitale inclusie:
- Essay 1: Kinderen online: digitale inclusie als fundamenteel recht - 24 oktober 2023
- Kernpunten essay 1: Kinderen online: digitale inclusie als fundamenteel recht - 24 oktober 2023
- Essay 2: Het recht op bescherming tegen schadelijke content, ook op social media - 14 november 2023
- Kernpunten essay 2: Het recht op bescherming tegen schadelijke content, ook op social media - 14 november 2023
- Essay 3: Data in de klas – een pleidooi voor meer vrije ruimte in het onderwijs - 5 december 2023
- Kernpunten essay 3: Data in de klas - een pleidooi voor meer vrije ruimte in het onderwijs - 5 december 2023
- Essay 4: Schermgeluk en schermverdriet - de invloed van social media op de mentale gezondheid van jongeren - 14 december 2023
- Kernpunten essay 4: Schermgeluk en Schermverdriet - de invloed van social media op de mentale gezondheid van jongeren - 14 december 2023
- Essay 5: Digitale weerbaarheid: een pleidooi voor participatie van kinderen - 9 januari 2024
- Kernpunten essay 5: Digitale weerbaarheid: een pleidooi voor participatie van kinderen - 9 januari 2024
- Essay 6: - Kinderrechten en online seksueel misbruik en uitbuiting van kinderen - 23 januari 2024
- Kernpunten essay 6: Kinderrechten en online seksueel misbruik en uitbuiting van kinderen - 23 januari 2024
- Essay 7: Naar een betere bescherming van de rechten van het kind als spelende consument 30 januari 2024
- Kernpunten essay 7: Naar een betere bescherming van de rechten van het kind als spelende consument 30 januari 2024
- Essay 8: Kinderrechten, ook in de digitale wereld 6 februari 2024
Essaybundel Kinderrechten in de digitale wereld