UTFaculteitenBMSCentrumNieuwsDatavaardigheden en de energietransitie
Energy

Datavaardigheden en de energietransitie

Door Alex van der Zeeuw

Het thuis installeren van een warmtepomp lijkt een populaire oplossing om onnodig energieverbruik te verminderen, kosten te besparen en duurzamer te leven. Echter, niet alle huizen zijn even geschikt voor een warmtepompinstallatie. Alternatieve opties voor de energietransitie werken wellicht beter. Het internet der dingen, als een verzameling van op het internet aangesloten alledaagse apparaten, kan mensen helpen beslissingen te nemen middels enorme hoeveelheden gepersonaliseerde data . Een veel voorkomend voorbeeld zijn activity trackers die helpen gepersonaliseerde doelen te stellen op basis van door de gebruiker gegenereerde gegevens. Activiteitentrackers staan los van IoT-apparaten die thuis worden gebruikt, zoals slimme lichtsystemen of slimme thermostaten. We merken echter dat er niet veel verschil is tussen gezondheids- en smart home apparaten in termen van data vaardigheden.

De term data vaardigheden is overkoepelend voor digitale vaardigheden nodig om gegevens op te vragen, te lezen, presenteren en visualiseren, en interpreteren. Data vaardigheden zijn vooral belangrijk om te begrijpen hoe gegevens door algoritmen worden gebruikt. Dit lijkt sterk op de manier waarop mensen verschillen in het begrijpen wat algoritmen op zoekmachines als Google doen. Als je een beter idee hebt welke zoektermen effectief zijn voor jouw doel, begrijpt hoe zoekalgoritmen werken, hoef je niet veel na te denken over de relevantie van de zoekresultaten en vertrouw je op het algoritme. Hetzelfde geldt voor het IoT. Als men weet hoe het op te zetten - wat het doet en hoe het effectief kan worden toegepast - hoeft men minder na te denken over de resultaten of de gegevens. In plaats daarvan kan men gewoon vertrouwen op het algoritme en het zijn werk laten doen. Algoritmen helpen de cognitieve belasting in het dagelijks leven te verminderen. In ons onderzoek zien we dat het IoT vaak op deze manier wordt gebruikt. Of het nu helpt met herinneren dat er een paar stappen meer gezet moeten worden om je gezondheid te verbeteren, of dat de verwarming aan is blijven staan om zo het energieverbruik te reduceren: Het IoT kan helpen cognitieve belasting te verminderen.

Door verschillende huishoudens over een periode van 15 maanden te volgen, vonden we een interessant patroon van wanneer mensen het IoT voor het eerst beginnen in te stellen volgens verschillende niveaus van data vaardighden, tot hoe ze hun gedrag veranderen op bais van verzamelde persoonlijke data. Wat eerst bedoeld was om cognitieve inspanningen te verminderen, verandert bijna automatisch in een instrument voor persoonlijke verbetering. In plaats van hun IoT op de achtergrond het werk te laten doeb, beginnen mensen actief met hun gegevens te leven; ze raken erdoor geboeid. Mensen gaan een activity tracker niet alleen gebruiken om een bepaald aantal dagelijkse stappen te halen, maar worden actief betrokken bij gepersonaliseerde verbeteringen voor hun gezondheid. Hetzelfde geldt voor IoT-apparaten thuis. Een slimme thermostaat wordt niet alleen gebruikt om het algoritmisch te laten uit- of inschakelen, de seconde-voor-seconde gegevens die ze terugkrijgen, zorgen ervoor dat mensen zich meer bewust worden van hoe of wanneer ze energie kunnen besparen. Door te leven met data of data te gebruiken als een levendig 'ding', oefent persoonlijke big data ook macht uit met zijn verzoeken of eisen om goed te werken. Denk aan de strepen die je nastreeft met je dagelijkse stappen, of de reminders om je locatie in te schakelen voor een betere nauwkeurigheid. De dwang van persoonlijke big data creëert een honger naar meer gegevens.

De manier waarop we ons gedrag terugvoeren naar onze IoT-apparaten om meer gegevens te creëren verandert onze realiteit. De werkelijkheid wordt bemiddeld door de apparaten die we bezitten, de gegevens die we opvragen en nog belangrijker de gegevens die we kweken. De honger naar meer gegevens creëert echter een kloof tussen mensen bebaseerd op hoe goed ze in staat zijn met gegevens te leven. Data vaardigheden keren hier terug als een essentiële digitale vaardigheid om gegevens op te halen, te lezen en te interpreteren, en hoe mensen anders met gegevens kunnen leven. 'Datahonger' wordt gevoed door een hogere vaardigheid in data vaardigheden. Bijgevolg zullen we in de energietransitie tussen traditionele verwarming, warmtepompinstallaties of alternatieve opties merken dat sommige mensen in staat zijn zeer nauwkeurige gegevens te gebruiken om beslissingen te nemen, terwijl anderen dat niet kunnen. In een gemedieerde werkelijkheid via het IoT moeten we eraan herinnerd worden dat niet iedereen in dezelfde mate of mate van autonomie toegang heeft tot een dergelijke werkelijkheid. One size fits all-oplossingen lijken misschien veelbelovend, persoonlijke big data die met het IoT worden gegenereerd kunnen zeker het tegendeel aantonen.