Organisatie

Huisstijl

offline huisstijl

De huisstijl bestaat uit het logo, het universum aan elementen, het kleurenpalet, de vlakverdeling en het gebruik van beelden. Kijk voor een impressie van de toepassing van alle componenten bij onze huisstijl voorbeelden.


Logo

De Universiteit Twente communiceert uitsluitend het Engelstalige logo, deze is in twee varianten beschikbaar, namelijk in eenregel en stacked variant. Bij voorkeur wordt de eenregel variant gebruikt. Wanneer de beschikbare ruimte voor het logo in de breedte zó klein is, dat het logo onleesbaar wordt, is er een alternatieve vorm. Deze noemen we de ‘stacked’ versie. In huisstijl toepassingen van Universiteit Twente wordt deze versie in principe niet toegepast. Hij is bedoeld voor toepassingen in een vreemde omgeving en alleen als de voorkeursversie vanwege de beschikbare ruimte niet voldoet.

Houd er bij de plaatsing van het logo rekening mee:

  • dat er voldoende witruimte wordt gehanteerd rondom het logo
  • dat de kleur van het logo (wit of zwart) wordt afgestemd op goed contrast met de achtergrond
  • dat het logo bij voorkeur rechtsonder in een uiting wordt geplaatst

Het logo is in verschillende varianten beschikbaar op de downloadpagina

Universum

De stijl wordt gekenmerkt door een diversiteit aan vormen en elementen, het zogenaamde universum. Het universum is opgebouwd uit uiteenlopende verbindende elementen, geïnspireerd door de veelzijdigheid dat de UT kenmerkt: de campus en een spectrum aan onderwijs, onderzoek en ondernemendheid. 

De ontwerper heeft de vrijheid om het zoomniveau in het universum te bepalen, hierdoor ontstaan vele mogelijkheden om de elementen te gebruiken in uitingen. Alleen de instituten en University College Twente hebben een eigen element. Voor opleidingen, eenheden en afdelingen is er de mogelijkheid om steeds te blijven variëren met de elementen.

Meer informatie over het gebruik van de elementen uit het universum, neem contact op met team Traffic van Marketing & Communicatie.

Lettertype

Het letterbeeld is een karakteristiek onderdeel van de visuele identiteit van de universiteit. Het standaard lettertype van de Universiteit Twente is de Linotype Univers. Binnen deze letterfamilie is een breed scala aan varianten beschikbaar, wij gebruiken voor platte tekst de variant 'Linotype Univers 330' en voor koppen/subkoppen 'Linotype Univers 620/520'. Voor het gebruik van 'Linotype Univers' is een licentie nodig, voor vragen neem contact op met de afdeling Traffic van Marketing & Communicatie. Wanneer gebruik van 'Linotype Univers' niet mogelijk is wordt het lettertype 'Arial' en 'Arial Narrow' gehanteerd.

Kleurenpalet

De hoofdkleuren van de huisstijl zijn zwart en wit. Voor de profilering van de onderzoeksinstituten zijn aanvullende basiskleuren gekozen. Het secundaire kleurenpalet wordt toegepast voor titels en als accentkleur. De onderzoeksinstituten worden - naast een element – gekenmerkt door een aanvullende basiskleur.

Het kleurenpalet is beschikbaar op de downloadsite.

Vlakverdeling

De huisstijl kent verschillende vlakverdelingen. Iedere publicatie heeft, ongeacht van de gekozen vlakverdeling, een luchtige indeling: pagina’s kenmerken zich door niet volledig gevuld te zijn.

Door de vooraf gedefinieerde vlakverdelingen voor fotografie, element en tekst ontstaat er een heldere identiteit van de Universiteit Twente met voldoende variatie om iedere uiting een eigen smoel te kunnen geven. De vlakverdeling is een kenmerkend onderdeel van de visuele identiteit van de Universiteit Twente, door de strakke vlakverdeling wordt een karakteristiek beeld neergezet. 

Een overzicht van de vlakverdelingen is beschikbaar (Huisstijl omschrijving) op de downloadsite.

Gebruik van beelden

Fotografie is in alle uitingen belangrijk om een krachtige boodschap over te brengen. Er zijn binnen de templates verschillende mogelijkheden gedefinieerd om foto's te plaatsen. Wanneer een afbeelding wordt geplaatst op een cover of andere uiting dan wordt enkel gewerkt met een grootse krachtige afbeeldingen. Compilatiebeelden behoren niet in de beeldtaal van de Universiteit Twente. De UT maakt gebruik van een aantal goede fotografen met elk hun eigen specialiteit. Zie hiervoor de dienstencatalogus van Marketing & Communicatie.


Online huisstijl

Door gebruik te maken van de nieuwste technologische mogelijkheden en een overzichtelijke structuur, is het voor bezoekers nog eenvoudiger geworden om de weg te vinden naar de juiste informatie. 


Online kleurenschema's

Online is het mogelijk op een interactieve wijze gebruik te maken van het kleurenpalet van de UT. Er is gekozen voor een vijftal kleurenschema's waar één kleur wordt gehanteerd voor de content en één kleur voor actiematige boodschappen om er echt uit te springen.

Widgets

Er wordt op de website gewerkt met blokken van verschillend formaat, die worden geplaatst rondom de content. Deze zogenaamde widgets maken het mogelijk naast de content bepaalde informatie uit te lichten, of aantrekkelijk te maken middel video of foto. 

Online componenten

Net als in de offline uitingen kenmerkt de online stijl zich door het gebruik van de corporate basiskleuren, de universum-elementen en een heldere letterfamilie. 


bijzondere organisatieonderdelen

In de merkarchitectuur is vastgelegd hoe de Universiteit Twente en haar subonderdelen zich presenteren. Over het algemeen wordt bij alle uitingen gebruik gemaakt van de corporate schil, die flexibel wordt ingericht om aan diverse wensen te kunnen voldoen. Er zijn een paar bijzondere gevallen: University College Twente, Pre University en de onderzoeksinstituten hebben een herkenbare eigen huisstijl.

University College Twente

University College Twente is een unieke, multidisciplinaire, Engelstalige opleiding voor topstudenten waarbij sociale en technische perspectieven worden geïntegreerd tot een nieuwe kijk op technologie. Om University College Twente binnen het opleidingsaanbod een eigen gezicht te kunnen geven is een eigen universumelement ontwikkeld en werken ze altijd met een blauwkleur. 

Pre-U (Junior)

Pre University is onderdeel van de Universiteit Twente maar is niet gericht op het werven van studenten, maar juist het begeleiden van huidige vwo-leerlingen in hun overgang naar het wo-onderwijs, middels bijspijkerkampen, online leeromgevingen en meer. Visueel onderscheidt Pre-U zich middels een eigen kleurenpalet van primaire kleuren en eigen geabstraheerde elementen. Hiermee is het duidelijk een familie van de Universiteit Twente stijl, met een eigen gezicht. 

Pre-U Junior is het wetenschapsknooppunt van de Universiteit Twente. Vanuit Pre-U Junior wordt de verbinding tussen het basisonderwijs en wetenschap en technologie verzorgt. Visueel hanteert Pre-U Junior dezelfde stijl als Pre University.

Kijk voor een impressie van de toepassing bij onze voorbeelden