UTAlumni NetwerkAgendaTwents kunstwerk op Amsterdam Light Festival

Twents kunstwerk op Amsterdam Light Festival

Een studententeam van het DesignLab van de UT, hoogleraar sociale robotica Vanessa Evers en de Almelose kunstenaar Randy van Lingen slaan de handen ineen tijdens het Amsterdam Light Festival.

Het team werkte de laatste weken aan de interactieve kunstinstallatie ‘From Twente with Love’, die vanaf 15 december te zien is langs de Amsterdamse grachten. In het kunstwerk komen natuur en robotica samen. In de golfachtige sculptuur reageren handkusjes, licht en kleuren op het publiek. De makers laten zien hoe bepaalde groepen zich gedragen als ze geprikkeld worden. Het gaat om hoe robots bewegen en interactief met mensen omgaan.

Amsterdam Light Festival

Het Twentse lichtkunstwerk is gebouwd op initiatief van de Twentse Ambassade Amsterdam en Almelo Promotie. Jaarlijks zet het Amsterdam Light Festival de Amsterdamse binnenstad en de grachten in de schijnwerpers. Het festival bestaat uit twee onderdelen: de vaarroute is geopend van 1 december tot 22 januari, de looproute is geopend van 15 december tot 8 januari. Het Twentse kunstwerk wordt op 15 december officieel geopend en is onderdeel van de looproute, maar zal ook vanaf het water te bewonderen zijn. Na het festival krijgt het kunstwerk een definitieve plek in Almelo.

Bucky Ball

Het is de tweede keer dat Twente zich tijdens het Amsterdam Light Festival presenteert. Vorig jaar maakten de Twentse kunstenares Bianca Leusink en UT-wetenschapper Dave Blank de ‘Bucky Ball’ om Twente en nanotechnologie te promoten.

Meer info op de website van de Twentse Ambassade.