HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenDoe de e-learning over cyberveiligheid en kom erachter of jij je gegevens goed genoeg beschermt

Je hoort het helaas steeds vaker: cybercriminelen die erin slagen (privacy-)gevoelige informatie én voor hen waardevolle kennis te verkrijgen. Er is dus altijd een risico dat ook jij te maken krijgt met cybercriminelen die informatie van jou (proberen te) stelen. Dan kan het gaan om informatie die met je werk te maken heeft of om informatie die jij privé gebruikt en die je ook privé wilt houden. Om te zorgen dat jij weet waar je op moet letten en goed op de hoogte bent van alles wat te maken heeft met cybersecurity, heeft de universiteit voor studenten en medewerkers een e-learningprogramma over cybersecurity ontwikkeld.

E-learningprogramma: inventarisatie en oefeningen

De e-learningmodules zijn onderdeel van het Privacy- en Awarenessprogramma (PASSWORD) van LISA. Het e-learningprogramma start eind september met een kennisinventarisatie. Wat weet jij al wel over cybersecurity en over het veilig omgaan met privacygevoelige gegevens? Waar wil je en moet je meer over te weten komen? Als je de inventarisatie hebt afgerond, kun je beginnen aan de opdrachten. De inventarisatie en de opdrachten stellen wij beschikbaar op een nieuw platform met de naam Security Education Platform.

Iedereen krijgt per e-mail een uitnodiging, we willen namelijk dat iedereen via het Security Education Platform de modules volgt. In de uitnodiging lees je wat je precies moet doen om deel te nemen. Goed om te weten: de e-learning kost je niet veel tijd. De modules zijn kort en de opdrachten die je uitvoert, zorgen dat je jouw (nieuwe) kennis van cyber-, informatie- en privacy-veiligheid meteen kunt toepassen. Zo verbeter je de veiligheid van jouw eigen gegevens én van alle gegevens, kennis en informatie die wij binnen de universiteit hebben en gebruiken.

Samen cybercriminaliteit voorkomen

De e-learning levert jou dus belangrijke kennis op. Maar door jouw deelname krijgt de organisatie ook waardevolle informatie. Want zo kunnen wij namelijk meten wat we eventueel nog moeten en kunnen doen om onze informatievoorziening en de manier waarop wij onze gegevens beschermen te verbeteren. Met deze informatie kunnen wij aan de slag om het risico dat de universiteit te maken krijgt met een cybercrime-aanval nog kleiner te maken. Wil jij weten hoe LISA omgaat met de antwoorden die jij geeft? Dat lees je in de privacyverklaring die voor dit e-learningprogramma is opgesteld.

Meer informatie over het Privacy- en Awarenessprogramma en Computer Emergency Response Team (CERT)

Wil jij meer weten over het overkoepelende programma over cybersecurity (PASSWORD - Privacy and Awareness on Workplace, Office and Remote Data)? Neem dan contact op met de manager van het PASSWORD-programma, Wim Olijslager (w.h.g.olijslager@utwente.nl). Heb jij een verdachte e-mail ontvangen? Neem dan gelijk contact op met ons beveiligingsteam (cert@utwente.nl) en verwijder de e-mail, zonder dat je op links drukt of een bijlage opent. Meer informatie over CERT vind je op de website van het team (https://www.utwente.nl/nl/cyber-safety/contact/#cert-ut).