DE HACKATHON OVER ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE IN HET ONDERWIJS
Op 12, 13 en 14 juni 2024 organiseerden de Universiteit Twente en de werkgroep onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie | NL AIC de derde editie van de Hackathon AI in het onderwijs. Acht teams werden uitgenodigd om te werken aan hun case om de kwaliteit van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en/of hoger onderwijs te verbeteren met slimme technologie? Alle teams werkten aan hun inspirerende cases in het DesignLab Universiteit Twente met behulp van JEDI's;
- Aventus: Solli, "jouw sollicitatietrAIner", om te oefenen voor sollicitaties. Met deze AI kunnen studenten in gesprek gaan met een bot om een sollicitatiegesprek te oefenen.
- Graafschap College: Edutech AI, een tool die studenten constructieve feedback geeft op hun code. De AI geeft feedback en aanwijzingen, maar geen antwoorden.
- Hogeschool van Amsterdam: Flip de AI, Forward Learning Interactive Perspectives AI. FLIP stelt studenten vragen die studenten helpen bij hun stakeholderanalyse.
- HZ University of Applied Sciences: LEIA, Learning Environment AI, het creëren van een elektronische leeromgeving voor studenten, die studenten begeleidt en feedback geeft.
- ROC van Twente: Tipop gaat uitval voorkomen en betere begeleiding, op basis van data en doelen krijgen studenten een persoonlijk plan van aanpak.
- Stormink: Hoe kunnen we creativiteit en AI samenbrengen? Hoe kunnen we de technische vaardigheden beïnvloeden in het creatieve proces van studenten. AI die reflectievragen stelt.
- Windesheim: Vind de genie in jezelf. Studenten kunnen vragen stellen aan deze socrabot, die nooit antwoorden geeft maar alleen vragen stelt, en bij twijfel doorverwijst naar de docent.
- Koninklijke Auris Groep: Fabula, deze AI kan geschikte leercontent creëren voor basisschoolleerlingen met taalleerproblemen, met verhalen en visualisaties.
Op vrijdag 14 juni presenteerden de teams hun ideeën aan de deskundige jury: Maurice Van Keulen, Bram Enning, Jitske van Os, Claire Schaepelynck en Christel Wolterinck-Broekhuis.
Na grondig juryberaad is de Koninklijke Auris Groep als winnend team aangewezen: hun gebruiksvriendelijke tool FABULA, maakt het mogelijk om op basis van enkele doelwoorden, thema, leesniveau, lengte en vorm een rijke tekst te genereren, plus een praatplaat en afzonderlijk afbeeldingen van de doelwoorden. Met hun multidisciplinaire team, waarin ieders expertise en kennis optimaal is ingezet, hebben ze op basis van de wensen van leerkrachten, direct een proof of concept gebouwd.
We willen de winnaars nogmaals feliciteren en alle deelnemers bedanken voor de geweldige energie, inzet en samenwerking!Hopelijk tot ziens in een nieuwe editie van de Hackathon AI!
Keynotes
Er stonden verschillende inspiratiesessies op het programma, van onder andere de winnende teams van vorig jaar, Erdinc Sacan, Maurice Van Keulen en Barend Last. De keynotepresentaties en opnames treft u hieronder.
Aftermovie HackatHon 2024
Bekijk onderstaande aftermovie om een impressie te krijgen voor de derde editie van de Hackathon AI!
Meer weten over AI?
Wat is een hackathon?
Een hackathon is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze hackathon is AI in het onderwijs. Er speelt heel veel rondom AI in het onderwijs, denk bijvoorbeeld aan ChatGPT. Voor het meedoen aan deze hackathon is kennis van artificiële intelligentie een pré, maar niet vereist: er lopen ook experts (Jedi's) rond om teams te ondersteunen. Daarnaast worden alle deelnemers gevraagd om voorafgaand een online professionalisering te volgen.
We nodigen docenten, schoolleiders, managers, studenten, leerlingen en andere geïnteresseerden uit om in teams van 6-8 personen gedurende drie dagen (12, 13 en 14 juni) te werken aan een case gericht op het verbeteren van de kwaliteit in het onderwijs. Onder begeleiding van de Jedi's gaan deze teams aan de slag met het ontwikkelen van hun eigen AI-toepassing voor de gekozen casus. Op 14 juni 2024 zullen alle teams hun oplossingen presenteren aan een deskundige jury, die de presentaties zal beoordelen en uiteindelijk een winnaar zal selecteren.
PROGRAMMA
De term 'Artificiële Intelligentie' (AI) werd geïntroduceerd in 1956 door wetenschapper John McCarthy. Hij definieerde AI als "de wetenschap en techniek van het creëren van intelligente machines". In onze samenleving is er steeds meer data beschikbaar. Deze data, in combinatie met de groeiende rekenkracht van computers en academische doorbraken, zorgt voor een aanzienlijke vooruitgang op het gebied van AI. Met behulp van AI kunnen we patronen ontdekken in grote hoeveelheden data, die menselijk denken en rationeel redeneren nabootsen. Dit omvat onder andere het vermogen om te generaliseren, te argumenteren, te interpreteren en te leren van het verleden.
AI biedt ook vele mogelijkheden voor het onderwijs. Het kan worden ingezet bij roostering, serviceprocessen, het verbeteren van gelijke kansen, het verbeteren van toetsing van kennis, het faciliteren van plaats- en tijdonafhankelijk (leven lang) leren, en het waarborgen van kwaliteit.
Meer weten over Artificial Intelligence? Bekijk dit artikel eens:
ORGANISATie
De hackathon wordt georganiseerd door de Universiteit Twente en de werkgroep Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC), ter gelegenheid van de maand van AI in het onderwijs. In samenwerking met het AID-E, CELT, CEE, DSI, ELAN, Kennisnet, MBO Raad, Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI), Npuls en Pre-U, Pro-U en SURF en Turner.