Hackathon AI 2025

DE HACKATHON OVER ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE IN HET ONDERWIJS 

Wil je dat het nakijken makkelijker gaat? Wil je dat leerlingen en/of studenten betere feedback ontvangen? Wil je dat zij sneller op de juiste plek terechtkomen? Dit zijn vragen waar AI in het onderwijs mogelijk bij kan helpen. Wil je hiermee aan de slag?

Op 9, 10 & 11 April 2025 organiseren de Universiteit Twente en de werkgroep onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie | NL AIC de vierde editie van de Hackathon AI in het onderwijs.  We nodigen docenten, schoolleiders, managers, studenten, leerlingen en andere geïnteresseerden van harte uit om een multidisciplinaire team (6-8 personen) te vormen en te werken aan een eigen case om de kwaliteit van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en/of hoger onderwijs te verbeteren met slimme technologie. 

Praktische informatie

Programma

Meer info volgt. 

Aanmelden

In totaal kunnen zich maximaal 12 teams aanmelden, in teams van 6-8 personen. Bij voorkeur multidisciplinaire teams met ook leerlingen/studenten als teamlid. De aanmeldingen dienen volledig te zijn, waarbij we hopen dat u allen het grootste deel van de hackathon aanwezig bent. Deelnemers zijn echter vrij om bijvoorbeeld tussendoor educatie te verzorgen. Wacht niet te lang met het aanmelden van uw team, want de eerste 12 aanmeldingen kunnen wij garanderen van een plek! Alle overige teams plaatsen wij op een wachtlijst. Deelname zal worden bevestigd, per mail, na de inschrijfdeadline van 28 februari 2025. Bij vragen, kunt u contact opnemen met pro-u@utwente.nl.

Aftermovie HackatHon 2024

Bekijk onderstaande aftermovie om een impressie te krijgen van de vorige editie van de Hackathon AI!

Meer weten over AI?

Wat is een hackaton?

Een hackathon is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze hackathon is AI in het onderwijs. Er speelt heel veel rondom AI in het onderwijs, denk bijvoorbeeld aan ChatGPT. Voor het meedoen aan deze hackathon is kennis van artificiële intelligentie een pré, maar niet vereist: er lopen ook experts (Jedi's) rond om teams te ondersteunen. Daarnaast worden alle deelnemers gevraagd om voorafgaand een online professionalisering te volgen. 

De hackathon is ontworpen door de zone faciliteren en professionaliseren van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Deze hackathon wordt georganiseerd door de Universiteit Twente en de werkgroep Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC).

Artificiële Intelligentie

De term 'Artificiële Intelligentie' (AI) werd geïntroduceerd in 1956 door wetenschapper John McCarthy. Hij definieerde AI als "de wetenschap en techniek van het creëren van intelligente machines". In onze samenleving is er steeds meer data beschikbaar. Deze data, in combinatie met de groeiende rekenkracht van computers en academische doorbraken, zorgt voor een aanzienlijke vooruitgang op het gebied van AI. Met behulp van AI kunnen we patronen ontdekken in grote hoeveelheden data, die menselijk denken en rationeel redeneren nabootsen. Dit omvat onder andere het vermogen om te generaliseren, te argumenteren, te interpreteren en te leren van het verleden.

AI biedt ook vele mogelijkheden voor het onderwijs. Het kan worden ingezet bij roostering, serviceprocessen, het verbeteren van gelijke kansen, het verbeteren van toetsing van kennis, het faciliteren van plaats- en tijdonafhankelijk (leven lang) leren, en het waarborgen van kwaliteit.

Meer over Artificiële Intelligentie? Bekijk dit artikel eens:

ORGANISATie

De hackathon wordt georganiseerd door de Universiteit Twente en de werkgroep Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC). In samenwerking met het AID-E, CELT, CEE, DSI, ELAN, Kennisnet, MBO Raad, Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI), Npuls en Pre-U, Pro-U en SURF en Turner.