UTFaculteitenEEMCSNieuwsCall challenge-based learning vindt veel gehoor

Call challenge-based learning vindt veel gehoor

Ruim 30 inzendingen waarvan 26 ingewilligd

De recente oproep om een voorstel te maken voor de implementatie van challenge-based learning in het universitair onderwijs, bleef niet onopgemerkt. In totaal kwamen er 32 ideeën binnen waarvan er inmiddels 26 zijn gehonoreerd. Het totale beschikbare budget van 368 duizend euro is besteed. De UT en ECIU University tekenden voor de organisatie.

Doel van de call is het stimuleren van onderwijsvernieuwing. ‘En dit keer met de focus op challenge-based learning’, zegt Rianne Kaptijn, Local Ambassador van ECIU, het Europees Consortium van Europese Universiteiten. ‘Samen met de UT willen we challenge-based learning (CBL) in het onderwijs aanmoedigen. Tijdens deze leermethode werken studenten aan echte, bestaande opdrachten en dat doen ze in teams waarbij ook professionals en onderzoekers aansluiten.’

Cold Case

Kaptijn is ‘heel blij’ met het aantal initiatieven, die bovendien zeer divers zijn. Zo is er een minor genaamd ‘cold case’, de naam zegt het al. Studenten van de UT en Saxion werken samen met de politieacademie aan een onopgelost delict. ‘En er zijn challenges vanuit de EEMCS faculteit die gaan over de energietransitie en CBL in Computer Science. Ook heel spannend. En de faculteit TMW kwam bijvoorbeeld met het doen van ‘natural and engineering research in challenge-based learning’, maar ook met een vraagstuk over de rol van de docent in CBL’, aldus Kaptijn.

Voorstellen konden ingediend worden op verschillende levels: course (19), faculty (1) and cross-faculty level (5). De inhoud varieerde op drie thema’s: kwaliteitsverbetering van CBL als onderwijsmethode (15), het verstevigen van externe relaties (9) en strategische, organisatiegerichte voorstellen (2).

Challenge-based learning staat hoog op de agenda van de Universiteit Twente en past bij de ambities op het gebied van onderwijsvernieuwing. De ECIU University, waarvan de UT partner is, biedt ruimte om te experimenteren met CBL en andere, innovatieve onderwijsmethodes.

Meer weten? Stuur een mail naar cbl-ces@twente.nl