UTFaculteitenEEMCSNieuwsNationale roaming vergroot veerkracht telefoonnetwerken

Nationale roaming vergroot veerkracht telefoonnetwerken

Mobiele telefoonnetwerken zijn kritieke infrastructuurelementen, aangezien steeds meer diensten afhankelijk zijn van draadloze verbindingen. Volgens onderzoek van promovenda Lotte Weedage verbetert de veerkracht van telefoonnetwerken als Nederlandse providers gebruik maken van nationale roaming. Ze publiceerde haar bevindingen en maakte een interactieve tool om de veerkracht van de Nederlandse mobiele netwerken te bekijken.

Binnen Nederland maak je met je mobiele telefoon alleen gebruik van de zendmasten van je eigen provider. Zendmasten van andere providers zijn alleen te gebruiken voor het bereiken van nooddiensten. Zodra je de grens overgaat kun je roaming aanzetten om gebruik te maken van andere zendmasten. Roaming maakt het zo mogelijk om in het buitenland te bellen en sms’en of gebruik te maken van het internet.

Nationale roaming

Op nationaal niveau maken we nog maar weinig gebruik van roaming. Volgens Weedage kleven er namelijk ook een aantal risico’s aan vast. “In de organisaties van de providers moeten dan flink wat zaken worden geregeld. Om eerlijk te factureren moet precies duidelijk zijn welke klant van welke zendmast gebruik maakt. En uiteraard is de dekking van hun netwerk iets waar de providers op kunnen concurreren. Met nationale roaming biedt elke provider in essentie hetzelfde internetnetwerk”, vertelt Weedage.

Daarom analyseerde ze de Nederlandse mobiele netwerk infrastructuur. In een model combineerde ze data van nationale instanties over de infrastructuur, de bevolkingsverdeling en het stedelijkheidsniveau. Zo maakte ze een simulatie van het mobiele netwerk in Nederland. In die simulatie zorgt nationale roaming in sommige gebieden van Nederland voor 13% meer dekking en stijgt ook het aantal mensen met een goede verbinding met wel 55%.

Meer samenwerken

Voor een verbetering van het Nederlandse netwerk hoeft nationale roaming niet eens volledig ingevoerd te worden. Zelfs als slechts een aantal netwerken hun zendmasten zouden delen, of alleen in landelijke gebieden, is het mogelijk om soortgelijke percentages te halen. “Eigenlijk zouden de drie Nederlandse mobiele netwerk operators meer moeten samenwerken om zo iedereen in Nederland een betere en snellere verbinding te geven”, vertelt Weedage.

Interactieve kaart

Naast haar onderzoek bouwde Weedage een interactieve kaart die precies laat zien hoe goed het mobiele internet op alle plekken in Nederland is. Op de kaart kun je precies zien hoe goed de drie Nederlandse mobiele netwerk operators (Odido, KPN en Vodafone) het doen per provincie, gemeente en postcode. Ook kun je zien hoe het netwerk verbetert als nationale roaming wordt toegestaan. De kaart is te vinden op haar website.

Meer informatie

Lotte Weedage is promovenda in de onderzoeksgroep Discrete Mathematics and Mathematical Programming (DMMP; Faculteit EEMCS). Haar begeleiders zijn Dr. Clara Stegehuis en Dr. Suzan Bayhan. Samen met Syllas R. C. Magalhães publiceerde Weedage hun onderzoek, getiteld On the Resilience of Cellular Networks: How Can National Roaming Help?, in het wetenschappelijke tijdschrift IEEE Transactions on Network and Service Management.

DOI: 10.1109/TNSM.2024.3352168

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)