UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsSamen werken aan een energiezuinige UT

Samen werken aan een energiezuinige UT Help mee en bespaar energie

De Universiteit Twente gebruikt elke dag energie. Op vele manieren werkt de organisatie aan het beperken van het energieverbruik. Daardoor is het energieverbruik op de campus tussen 2005 en 2020 met zo’n 39% gedaald, terwijl de universiteit in die tijd flink gegroeid is. De komende jaren werken we hier verder aan, met als doel een CO2-neutrale campus in 2030. Jij kan hieraan bijdragen door je eigen energieverbruik zoveel mogelijk te beperken. Hier vind je hoe je kan helpen:

• Zet het licht uit als je een ruimte verlaat, ook als er een sensor in de kamer hangt (het licht blijft anders tot wel 30 minuten branden)
  • Schakel je monitor en schermen in vergaderzalen uit als je weggaat (m.u.v. Teams-kamers)
  • Schakel je laptop of PC uit
  • Voorkom sluipverbruik: laat apparaten niet op standby staan, maar zet ze uit of haal de stekker uit het stopcontact
  • Sluit het raam van de zuurkast wanneer je klaar bent met je werkzaamheden
  • Neem de trap in plaats van de lift wanneer dat kan
  • Laat ramen niet onnodig open staan, zeker als de verwarming brandt
  • Zet de verwarming een graadje lager en doe een dikke trui aan
  • Sluit ramen en deuren wanneer je een ruimte verlaat
  • Schakel onnodige apparatuur uit of haal deze weg

Zie je onnodig energieverbruik dat je zelf niet op kan lossen? Meldt dit dan bij de servicedesk van jouw gebouw.

Impact

De impact van ons resterende energieverbruik maken we zo klein mogelijk: zo draait de UT sinds dit jaar op volledig groene stroom en verwarmen we bijna al onze gebouwen via het duurzame warmtenet van Ennatuurlijk. Ook werkt de UT aan het afbouwen van het resterende gasverbruik. Bij de recente verbouwing is bijvoorbeeld Citadel van het gas gehaald en aan het warmtenet en de koudecirkel gekoppeld.

Het energieverbruik op de campus van 2005 t/m 2021

Urgentie

Natuurlijk moet er nog veel meer gebeuren om ons energieverbruik verder te beperken. Dit is nog urgenter geworden door de huidige energiecrisis. Hierdoor zullen de kosten van ons energieverbruik in 2023 naar verwachting met meer dan 10 miljoen euro stijgen.

Vanuit onder meer het SEE-programma en de afdeling Onderhoud & Vastgoed van CFM lopen meerdere projecten om het energieverbruik verder terug te brengen. Bij iedere verbouwing wordt verduurzaming altijd als belangrijk punt meegenomen. Bekend is verder de verlaging van de temperatuur in centrale ruimtes naar 19 graden sinds april dit jaar.  Ook wordt bijvoorbeeld de (nachtelijke) ventilatie en bevochtiging van laboratoria samen met de labbeheerders tegen het licht gehouden en wordt onderzocht of de koffieautomaten op de campus ’s nachts in standby-modus gezet kunnen worden. In verschillende faculteiten zijn initiatieven opgestart om hun eigen energieverbruik terug te brengen.

Energy data platform

Benieuwd naar het energieverbruik van de UT als geheel, jouw gebouw of faculteit? Op het Energy Data Platform van de UT kan je het energieverbruik van de UT bekijken en live volgen.

Vragen of opmerkingen

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact op met het SEE-programma via sustainability@utwente.nl.