UTDienstenLISACybersafetyNieuwsToename van spam in de Inbox

Toename van spam in de Inbox

Zoals u misschien heeft gemerkt is de hoeveelheid spam en phishing berichten in uw Inbox aan het toenemen.

Aan de ene kant komt dat doordat criminelen actiever worden in een poging meer ransomware en phishing aanvallen uit te voeren. Aan de andere kant komt dat door het achterblijven van onze filtering. De Universiteit maakt gebruik van SURFmailfilter. Dit is het laatste jaar fors slechter gaan presteren. SURFnet heeft daarom besloten te gaan zoeken naar een vervangend product. Deze selectie loopt naar verwachting tot eind dit jaar.

We hebben zelf ook gekeken naar mogelijkheden om de filtering te verbeteren, waaronder gebruik te maken van de filtering van Microsoft in Exchange. Het is echter gebleken dat dit zorgt voor een grote toename in het aantal false positives - e-mailberichten die geen spam zijn maar toch in de Junk folder terecht komen. Dit heeft een grote impact, niet alleen op mail die van extern naar de universiteit gestuurd wordt, maar ook voor mail intern op de Universiteit. We hebben dan ook besloten om deze filtering niet te activeren.

Onze excuses voor het ongemak. We hopen, met u, dat dit probleem snel opgelost wordt. In de tussentijd vragen we u om, vooral phishing en spam met malware, te melden bij CERT-UT (cert@utwente.nl). Als we tijdig worden geïnformeerd, kunnen we specifieke regels toevoegen aan het filter om vergelijkbare aanvallen te blokkeren.