UTDienstenLISACybersafetyNieuwsAfpersers dreigen met verspreiding compromitterende filmpjes

Afpersers dreigen met verspreiding compromitterende filmpjes

Sinds enkele dagen sturen criminelen mailtjes rond met daarin de claim dat ze de computer van het slachtoffer hebben gehackt.

Ze beweren dat ze een filmpje hebben van het slachtoffer waarop hij of zij te zien is in een compromitterende situatie.De crimineel vraagt vervolgens geld om het filmpje te vernietigen. Analyse van een aantal van de berichten duidt er op dat de criminelen geen filmpjes hebben en, als ze die al hadden, niet de intentie hebben om die te vernietigen na ontvangst van een betaling.

De universiteit raadt altijd af om afpersers en andere criminelen te betalen. Zo versterkt je alleen maar hun business model en zullen ze blijven proberen mensen af te persen.

Dat laat niet verlet dat een webcam op een laptop e.d. altijd wel het gevaar lopen misbruikt te worden. Vooral bij studenten, waar woonkamer, slaapkamer en studeerkamer vaak één enkele ruimte is, raadt de universiteit aan om een webcamcover te gebruiken. Deze worden gratis door de universiteit beschikbaar gesteld. Je vindt ze o.a. bij de studentinformatiedesk in Spiegel en de LISA Servicedesk in Citadel.

Ontvang je een dergelijke mail, meldt dat dan aan CERT-UT.

Op 15 maart gewijzigd met informatie over de juiste locatie in Spiegel.