Mindlab is op de UT!

Mindlab speelt op de UT. Maandag is Mindlab nog twee keer te zien in de Vrijhof. Wil jij alles weten over Mindlab? Snel na 9 maart kun je in een uitgebreid artikel lezen over hoe de 'Mindlab-beweging' is gestart. Hoe hebben jouw collega's Mindlab ervaren? Hoe was het voor jou? En wat gaat de UT doen met alle input die bezoekers hebben gegeven tijdens het Mindlab Café? Je leest en ziet het snel. En om je alvast nieuwsgierig te maken: er komt nog meer! Dus houd www.utwente.nl/mindlab in de gaten!

MINDLAB: WAT KUN JE VERWACHTEN?

Op 13 februari is Mindlab in de Theaterloods in Radio Kootwijk, het huistheater van TheaterMakers Radio Kootwijk (voorheen Productiehuis Plezant), in première gegaan. Dit was een overweldigend succes. De reacties liepen uiteen van 'indrukwekkend' en 'het zorgt er echt voor dat je gaat nadenken en met elkaar wilt praten' tot 'heel herkenbaar' en 'aangrijpend'. En over een ding was iedereen het eens: de acteurs spelen ontzettend goed!

Mindlab gaat over werken en leven binnen én buiten een universiteit. Het is een must see sciencefictionthriller die je uitdaagt stil te staan bij wat je drijft, maakt en bezighoudt. En die je inspireert (kritisch) te kijken naar jouw rol en jouw (werk)leven op de universiteit. Mindlab neemt je mee in een experiment dat je vanaf het begin tot het einde op het puntje van je stoel laat zitten. Nieuwsgierig geworden? Deze foto's lichten een tipje van de sluier op.

Foto: Foto: Bart Verhoeven

Wat Mindlab jou brengt

De UT staat voor een open en veilig werk- en leefklimaat, binnen de UT en op de campus. Met Mindlab wil de UT een bijdrage hieraan leveren. Mirjam Bult, vicevoorzitter van het College van Bestuur (CvB) zegt hierover: ‘Versterken van een open klimaat om dilemma’s in een veilige omgeving te kunnen benoemen, doordenken en aanpakken is essentieel binnen onze universiteit. Dit is precies wat de indrukwekkende voorstelling Mindlab in beweging zet.’

Zo ontstond Mindlab

Het initiatief komt van prof. dr. Ellen Giebels, vicedecaan van de faculteit Behavioural, Management and Social sciences (BMS). Na het zien van twee andere theaterproducties van TMRK - Rauw (voor de Nationale Politie) en Vuurdoop (voor de Landmacht) – besloot zij dat het tijd was voor zo’n theatervoorstelling over alles wat speelt in de wereld van de wetenschap. Ellen Giebels: ‘De wetenschap ligt onder een vergrootglas. Integriteitsvraagstukken, opbrengst voor de samenleving, kwaliteit van onderwijs, internationalisering en financiering. De wetenschap is een fantastische plek om te werken, maar het is soms best een uitdaging om alle ballen in lucht te houden. En dan vraag ik mij af: wat doet er nu echt toe en wat misschien niet?' Het hele verhaal van Ellen lees je in dit artikel van UToday.

Mindlab: meer over de initiatiefnemers en de makers

In de afgelopen maanden heeft TheaterMakers Radio Kootwijk (TMRK) samen met de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht (UU) de theatervoorstelling Mindlab ontwikkeld – onder meer met een subsidie van het Sociaal Fonds voor de Kennissector (SoFoKleS). Mindlab is mede gebaseerd op interviews die met medewerkers van beide universiteiten zijn gehouden.

TMRK maakt met een groep van gerenommeerde acteurs en muzikanten theatervoorstellingen, vaak op het snijvlak van werk, leven en liefde. TMRK werkt vanuit haar eigen huistheater De Theaterloods in Radio Kootwijk en daarnaast in theaters door het land. Uniek zijn de theatervoorstellingen die in nauwe samenwerking worden gemaakt met organisaties voor hun publiek. Bijvoorbeeld Ons DNA met het Openbaar Ministerie, Camping Jokkmokk met Radboud UMC, Vuurdoop met Defensie en Rauw met de Politie. Geen vormingstheater, geen ‘educatieve’ voorstellingen, geen antwoorden maar confronterende en vaak inspirerende voorstellingen die een gesprek willen losmaken binnen organisaties over de essentie van hun bestaan. Voorstellingen met impact die de inspiratiebron vormen voor het eerlijke gesprek.