UTFaculteitenBMSNieuwsHandboek Positieve Psychologie herzien

Handboek Positieve Psychologie herzien

Begin van dit jaar is de tweede herziene editie van het handboek Positieve Psychologie verschenen. Deze tweede editie is een stuk omvangrijker dan de eerste editie uit 2014. Het handboek telt nu 24 hoofstukken. De eerste helft van het boek beschrijft de betekenis van Positieve Psychologie vanuit verschillende disciplines, zoals de economie, de filosofie, de technologie en de sociologie. In het tweede deel worden de belangrijkste begrippen en toepassingen besproken.

Onderzoekers UT werkten mee aan 14 hoofdstukken

Onderzoekers van de Universiteit Twente, die bijna allemaal verbonden zijn aan de sectie Psychologie, Gezondheid en Techniek van de faculteit BMS, werkten en schreven mee aan 14 van de 24 hoofdstukken, die gaan over uiteenlopende onderwerpen. Christina Bode schreef mee aan het hoofdstuk Persoonlijke doelen en Ernst Bohlmeijer aan de hoofdstukken Introductie, Positieve emoties, Positieve relaties, Dankbaarheid, Posttraumatische groei. Zwenny Bosch heeft meegewerkt aan het hoofdstuk Positieve relaties, Lieke Christenhusz schreef mee aan het hoofdstuk Welbevindentherapie, Saskia Kelders vertelt over Positieve technologie, Mirjam Radstaak gaat in op Posttraumatische groei, Marijke Schotanus-Dijkstra leverde een bijdrage aan het hoofdstuk Floreren, Karlein Schreurs schreef mee aan het hoofdstuk Waarden en motivatie. Anneke Sools schrijft over Narratieve toekomstverbeelding en Jan Walburg werkte mee aan het hoofdstuk Positieve gezondheid. Tot slot schreef Gerben Westerhof mee aan de hoofdstukken Introductie, Innovatief meten, Waarden en motivatie en Zingeving. Er wordt in Twente dus hard gewerkt binnen het vakgebied van de positieve psychologie!

Wat is positieve psychologie?

In het kort: positieve psychologie gaat over het optimaal functioneren en het welbevinden van mensen. Positieve psychologie omvat aspecten van ons emotioneel en psychologisch functioneren. Zo behandelen we de mate waarin we voeldoening ervaren en welke positieve gevoelens voeldoening oproept, zoals blijdschap, ontzag, liefde, verwondering, dankbaarheid en trots. Bij het psychologisch functioneren kijken we naar de sterke kanten van mensen: waar hebben we aanleg voor? Hoe kunnen positieve kwaliteiten van mensen versterkt worden en vervolgens ontwikkeld worden tot competenties? Welbevinden draait vooral om ons sociaal en maatschappelijk functioneren. De positieve psychologie onderzoekt onder welke voorwaarden – en met behulp van welke processen – relaties, groepen en gemeenschappen optimaal tot bloei kunnen komen.

Nieuwsgierig geworden?

In het boek kun je veel lezen over dit boeiende vakgebied. Wil jij weten hoe je kennis van Positieve Psychologie nu toepast? Een goed voorbeeld van het toepassen van de inzichten uit de positieve psychologie is de dankbaarheidsapp Zo Erg Nog Niet (ZENN). Ernst Bohlmeijer is de initiatiefnemer van deze app. Deze app is er nu nog alleen in het Nederlands, maar later dit jaar komt de app ook beschikbaar in het Engels. Meer weten over deze app? Lees dan het nieuwsbericht over ZENN.