UTAlumni NetwerkNieuwsBusiness Days Twente: al 40 jaar de connectie tussen studenten en bedrijven

Business Days Twente: al 40 jaar de connectie tussen studenten en bedrijven

Business Days Twente viert dit jaar haar veertigjarig bestaan. In die periode is het evenement uitgegroeid tot het grootste studenten-carrière-evenement van Nederland, met meer dan 170 bedrijven en tal van uiteenlopende activiteiten. Op 5 februari gaat de nieuwe Business Days Twente editie van start. Deze editie krijgt vanwege het jubileum een feestelijk tintje: met een Show Night waar Victor Mids zijn illusies zal laten zien en vertelt hoe jij je volgende sollicitatie beïnvloedt. Bestuurslid Esmee Groenink vertelt over deze bijzondere editie.

Hoe is de Business Days Twente begonnen?

“De eerste edities van de Business Days Twente werden georganiseerd door de studieverenigingen S.V. Arago, W.S.G. Isaac Newton, en C.T.S.G. Alembic. Naarmate het evenement bleef groeien, waren de verenigingen van mening dat het evenement een eigen stichting nodig had, wat leidde tot Stichting Bedrijvendagen Universiteit Twente.”

En hoe ging het verder?

“Toen het evenement eenmaal een eigen stichting had verkregen werden er al gauw meerdere activiteiten georganiseerd. Zo kwamen er verschillende workshops om je carrière-skills te verbeteren en kwam de mogelijkheid tot persoonlijke gesprekken met bedrijven. Deze activiteiten zijn nu bekend onder de naam Workshop Weeks en Company Experience Weeks. Studenten krijgen nu nog meer dan eerst de mogelijk om door middel van informele activiteiten zoals diners en speciaal bierproeverijen een bedrijf op een laagdrempelige manier te leren kennen.”

Hoe ziet het evenement er dit jaar uit?

“We beginnen op 17 januari met de Show Night met Victor Mids. Dit is een nieuw onderdeel in ons programma, en organiseren we omdat we vanwege het jubileum graag wat extra’s willen doen. Victor Mids laat zijn illusies zien, maar het is ook een show met een boodschap; het helpt studenten nadenken over hoe zij hun sollicitaties op een positieve manier kunnen beïnvloeden.”

Op 5 en 6 februari wordt de Kick-off gehouden op het O&O plein, in festivalstijl. Hier kunnen studenten hun badge voor de Carrièrebeurs van 14 en 15 februari laten printen en zich aanmelden voor alle activiteiten. En natuurlijk genieten van lekkere snacks of een ritje in een attractie!

Daarnaast komt Ireen Wüst een lunchlezing geven over haar carrière, om zo studenten te inspireren. Zij zal vertellen over hoe zij vijf keer op rij goud won op de Olympische Spelen en de ups en downs die horen bij de weg naar succes.”

Waarom mogen studenten deze editie niet missen?

“Omdat de Business Days Twente vooral een heel mooie gelegenheid biedt om carrièrekansen te verkennen waarvan je nu nog niet weet dat ze er zijn. Er zijn zoveel mooie bedrijven zowel in de regio, als daarbuiten. Juist door met anderen te spreken over de vervolgstappen voor je carrière, kom je er steeds beter achter wat er bij je past en waarin je je graag verder wil ontwikkelen. Dus ik zou zeggen: tot snel bij de Business Days Twente 2024, explore your opportunities!”

Programma Business Days Twente 2024
  • 17 januari: Show Night door Victor Mids
  • 5 & 6 februari: Kick-Off festival
  • 8 februari: Lunchlezing met Ireen Wüst
  • 14 & 15 februari: Carrièrebeurs
  • 26 t/m 10 maart: Workshop-Weken
  • 11 t/m 31 maart: Company Experience-Weken

Voor meer informatie, kijk op het Instagram-account @businessdaystwente of op de website www.businessdaystwente.nl.

Het bestuur van Business Days Twente