UTAlumni NetwerkNieuwsAmbassadeursnetwerk op ontdekkingstocht over de campus

Ambassadeursnetwerk op ontdekkingstocht over de campus

Onder de noemer ‘Uitdagingen en Ambities van de Universiteit Twente’ ging het college van bestuur in gesprek met zo’n 30 leden van het UT-Ambassadeursnetwerk, inclusief het bestuur van het Young Alumni Network. Doel was om de alumni actief te betrekken bij de stappen die het college wil zetten om als technische universiteit een bijdrage te leveren aan de uitdagingen waar onze maatschappij voor staat. Ook kregen de ambassadeurs een rondleiding over de campus.

Van Roelf Venhuizen, in 1966 gestart en in 1973 afgestudeerd in de Chemische Technologie, tot Silke Heesen, in 2015 gestart en in 2021 afgestudeerd als master Educational Science & Technology, vele generaties alumni waren naar de campus gekomen voor deze bijeenkomst. De leden van het college van bestuur wilden de ambassadeurs graag meenemen in de dynamiek en ambities van de UT en de boodschap was dat we alle hulp van onze ambassadeurs kunnen gebruiken om die ambities waar te maken. Tijdens een interactief diner werden aan vijf tafels evenzovele UT-prioriteiten besproken: het UT Climate Initiative, de Lifelong Learning propositie, de gezamenlijke opleidingen met de Vrije Universiteit Amsterdam als voorbeeld van UT-satellieten, Citizen Science als een werkwijze om samen met burgers impact te genereren met onderzoek en de uitdaging om de dalende naamsbekendheid van de UT te keren.

De projectleiders wisselden telkens van tafel zodat elk onderwerp aan elke tafel aan bod kwam. Dat leverde een hoop vragen op, maar ook waardevolle terugblikken op eerdere initiatieven van de UT. We staan immers op schouders van reuzen en soms zijn we het zicht kwijt op de rode draad die vanuit het verleden ons DNA als universiteit vormt. De ambassadeurs lieten zich informeren over de focus die de UT wil kiezen als koers over de woelige baren van de landelijke discussies over bijvoorbeeld nut en noodzaak van buitenlandse studenten, het taalbeleid en de problemen rondom de studentenhuisvesting.

Voor het diner kregen de ambassadeurs een rondleiding over de campus langs een aantal nieuwe ontwikkelingen. Het begon met een bezoek aan de Future Factory waar studente Maartje Kuperus, Team Manager Solar Boat Twente, ons een rondleiding gaf langs de werkplaatsen van de vijf studententeams: Solar Boat Twente, Drone Team Twente, Roboteam Twente, Green Team Twente en Electric Superbike Twente. Bij elk team werd zij bijgevallen door een teamlid dat met groot enthousiasme en deskundigheid vertelde over de uitdagingen van het team, de samenwerking met het bedrijfsleven en de innovaties die dat per team oplevert. Een zeer indrukwekkende en inspirerende tour!

Vervolgens kregen we een rondleiding door de nieuwe huisvesting van het ITC in het voormalige CT-gebouw langs de Hengelosestraat. Er word daar hard gewerkt aan het afronden van de verbouwing want in april moet de verhuizing plaatsvinden. De ambassadeurs waren onder de indruk van de transformatie van het gebouw en de prachtige invulling met binnentuinen en patio’s. De volgende stop was de Boerderij. Ooit was hier de mensa gevestigd, later onder meer de Faculty Club en nu wordt het pand verbouwd tot Student Contact Centre. Dat doet veel ambassadeurs een beetje pijn, dat dit mooie authentieke pand nu een kantoorlocatie wordt, maar het behoud van de Blomzaal voor meetings was dan weer een opsteker! Tot slot bezochten we het nieuwe Waterlab aan het water van het Hogenkampplein. Een mooi voorbeeld van het invullen van de campus als ‘living lab’ dat op veel waardering kon rekenen.