UTAlumni NetwerkNieuwsYAN events: duurzaamheid en 'je uiterlijk telt'

YAN events: duurzaamheid en 'je uiterlijk telt'

Hoewel het Young Alumni Network tijdens de coronaperiode een paar hele toffe online evenementen heeft verzorgd - denk aan een workshop stoelyoga of een webinar over cyber security bij defensie - was het toch ook wel heel erg leuk om weer eens fysieke evenementen te kunnen organiseren. In april en juni stonden er twee workshops op de agenda: 'Sense of Urgency' bij Greenfish in Amsterdam en 'Kies voor Impact' met alumna Marijke Glaubitz bij Arnold & Siedsma in Den Haag.

'Sense of urgency' bij Greenfish

Wat houdt duurzaamheid eigenlijk precies in? Waarom is het belangrijk? En welke doelen moet je nastreven om bij te dragen aan duurzame ontwikkeling? Op deze vragen werd ingegaan tijdens de workshop 'Sense of Urgency', waarvoor het YAN te gast was bij Greenfish, een engineering- en adviesbureau op het gebied van duurzame bedrijfstransformaties.

"Zeer toegankelijke informatie, helder en positief verteld. De oefeningen waren origineel en zetten je aan het denken, maar op een ontspannen manier."

Deelnemer 'Sense of Urgency' workshop

Na een gezamenlijk diner in het hoofdkantoor van Greenfish in Amsterdam, ging de twee uur durende workshop van start. Doel van de avond was om de aanwezige jonge alumni te helpen in het stellen, communiceren en bereiken van de juiste doelen om bij te dragen aan duurzame ontwikkeling. De alumni kregen handvatten over hoe ze hun eigen positie binnen het duurzaamheidsvraagstuk kunnen bepalen en waar ze op kunnen focussen om de meeste impact te maken. De avond werd, zoals het een echte YAN-activiteit betaamd, afgesloten met een gezellige netwerkborrel. 

 
Links: Sense of Urgency workshop. Rechts: Kies voor Impact workshop

'Kies voor Impact' door alumna Marijke Glaubitz

Je uiterlijk telt?
Deze vraag werd ter discussie gesteld tijdens de workshop 'Kies voor Impact'. Alumna Marijke Glaubitz (COM '02) beantwoordt de vraag namelijk bevestigend. Dat hoeft je volgens haar echter niet in de weg te staan, je kunt je uiterlijk juist gebruiken. Tijdens de workshop ging Marijke dan ook in op de invloed van ons uiterlijk op onze dagelijkse communicatie en aan welke 'knoppen' je kunt draaien. Welke kleur trek je bijvoorbeeld aan als je wilt winnen? Of hoe kun je je uitstraling inzetten om je carrière een boost te geven?

Open discussies en interessante eye-openers. Goede mix van inhoud en sociale interactie.

Deelnemers 'Kies voor Impact' workshop

Als gedragswetenschapper weet Marijke Glaubitz veel van hoe onze waarnemingen ons brein en gedrag beïnvloeden. Ze begon de workshop, die plaatsvond bij Arnold & Siedsma in Den Haag, gelijk met een concreet voorbeeld. Marijke vroeg de alumni hoe zij haar zouden inschatten. 'Gestructureerd', 'geordend' en 'vriendelijk' waren termen die veel genoemd werden. Waarom de alumni dit dachten? De nette rok, schoenen met hak en het haar dat mooi opgestoken was, gaven de indruk dat Marijke een opgeruimd en vriendelijk persoon is. Zonder nog in te gaan op de inhoud, werd op deze manier gelijk al zichtbaar hoe de manier waarop je je kleedt en verzorgd, een impact heeft op wat je uitstraalt. 

Ook deze activiteit werd weer afgesloten met een netwerkborrel, waarbij nog een lange tijd werd na gediscussieerd over hoe je uiterlijk telt, maar waarbij ook herinneringen werden opgehaald aan de studietijd in Twente. 

HET YOUNG ALUMNI NETWORK

Jonge alumni hebben andere uitdagingen dan iemand wiens carrière al langer loopt, of al geëindigd is. Daarom is er voor alle UT alumni onder de 35 jaar het Young Alumni Network. Dit netwerk, opgericht in 2017, organiseert lezingen, workshops, netwerkborrels en andere activiteiten voor en door jonge alumni. Centraal staan netwerken, jouw loopbaan, persoonlijke ontwikkeling maar uiteraard ook gezelligheid. 

Heb jij ideeën voor gave en leerzame activiteiten? Of zou jij de jonge alumni graag eens bij jouw bedrijf willen uitnodigen voor het bezoek? Neem dan contact met ons op via alumni@utwente.nl!

Op de hoogte blijven?