PLONS: Professioneel Leernetwerk Oost-Nederland Startklaar

De Universiteit Twente voert samen met het onderwijsveld een landelijk en regionaal onderzoek uit. Het doel van het onderzoek: de functie-eisen aan en ondersteuning van zij-instromers en starters in kaart brengen. Op basis hiervan krijgen we meer inzicht in het welzijn en behoud van deze doelgroepen, kunnen we de overeenkomsten en verschillen tussen onderwijsregio’s in kaart brengen en kunnen we concrete acties inzetten in het begeleiden, professionaliseren en behouden van goed onderwijspersoneel.

PLONS (Professioneel Leernetwerk Oost-Nederland Startklaar) is een professioneel leernetwerk dat als doel heeft om onderzoek te doen in en met de praktijk op dit gebied. Het is opgericht met financiering van de Onderwijsregio Twente, Achterhoek, Oost-Salland en werkt samen in een kenniskring en een klankbordgroep.

samenwerking in de regio

In de kenniskring van PLONS werkt de Universiteit Twente samen met collega’s uit de regionale opleidingsscholen AOS-ON, Partnerschap 2 en PILOTS die betrokken zijn bij het opleiden en begeleiden van beginnende leraren. Dit schooljaar (2024-2025) schetsen we een landelijk en een regionaal praktijkportret over de functie-eisen aan en ondersteuning van starters en zij-instromers. Dit doen we landelijk om te leren hoe dit er in Nederland uit ziet, en regionaal, omdat we denken dat een analyse van de lokale context en vraagstukken andere regio’s in een vergelijkbare situatie kan ondersteunen en ook om direct in de praktijk aan de slag te kunnen gaan.

De klankbordgroep van PLONS bestaat uit vertegenwoordigers van de opleidingsscholen en bijna alle regionale lerarenopleidingen (HAN, Saxion, Universiteit Twente en Windesheim). Leden komen twee keer per jaar samen en denken vanuit hun expertise mee over het project. Zowel klankbordgroep als kenniskring werken vanuit twee overtuigingen: ‘gelijkwaardig maar verschillend’, en ‘iedereen in actie’.

Theoretisch raamwerk

Om inzicht te krijgen in de huidige ervaringen en welzijn van beginnende leraren en hoe die met elkaar interacteren, worden variabelen uit een raamwerk voor professioneel welzijn (Viac & Fraser, 2020) geïntegreerd in een model voor professionele groei (Clarke & Hollingsworth, 2002). Deze studie richt zich op drie van de vier domeinen:

Komende activiteiten


Deelnemers PLONS

  • Deelnemers kenniskring 24-25
    • Sanne van Geenen - Ros

      Coördinerend schoolopleider, schoolopleider en docent Scholengroep Carmel Hengelo

    • Brigitte Nijenhuis

      Coördinator kerngroep Partnerschap 2 en coördinerend schoolopleider ROC van Twente

    • Marco Uijen

      Stagecoördinator en relatiebeheerder vakgroep ELAN, lid kerngroep Partnerschap 2, leraar Scholengroep Carmel Hengelo

    • Rachel Wolsink

      Opleidingsfunctionaris Twents Carmel College

  • Klankbordgroep
    • Gijs Eidhof - Saxion

      Teamleider, opleidingsmanager en docent

    • Femke Gerritsen - AOS-ON

      Kwartiermaker Onderwijsregio en Programmaleider Samen Opleiden & Professionaliseren AOS-ON

    • Brenda Haselbekke - VOTA

      Instroommakelaar VOTA en decaan bij Canisius

    • Wendy Martens - Partnerschap 2

      Senior docent ROC van Twente

    • Helma Oolbekkink-Marchand - HAN

      Lector Professionaliteit van leraren, voorzitter VELON

    • Karel Schoenmaker - Windesheim

      Relatiebeheerder partnerschappen, lerarenopleider en vakdidacticus

    • Jasper Waanders - PILOTS

      Schoolopleider en docentcoach

    • Susan McKenney - Universiteit Twente
    • Sara van der Linden - Universiteit Twente
    • Mark Timmer - Universiteit Twente
  • UT team

Meer informatie

Heb je interesse in PLONS, of heb je vragen over het onderzoek? Neem dan contact op met Susanne Spiele, onderzoeker bij de Universiteit Twente (s.spiele@utwente.nl)