Invloed van corona op sollicitatieproces

Zie Alle vacatures

Junior onderzoeker: Data scientist met onderwijs affiniteit

Functieomschrijving

Gezocht: een data scientist met onderwijsaffiniteit. Jij gaat in dit project met behulp van de meest recente data science technieken onderzoek doen naar de effectiviteit van interventies die middelbare scholen implementeren (met o.a. de NPO middelen). Om onderwijsuitdagingen het hoofd te bieden, werken scholen steeds vaker samen in (bovenschoolse) Professionele Leergemeenschappen (PLGs). Dit is een veelbelovende manier om het leren van docenten en leerlingen te bevorderen, maar is niet automatisch effectief. Daarom onderzoeken we in dit project een interventie voor de begeleiding van het PLG-proces en de uitkomsten hiervan voor het leren van docenten en leerlingen. Specifiek zijn we geïnteresseerd in het reflectief professioneel onderzoeken van PLGs, de rol van de leerling in het PLG-proces (directe en indirecte betrokkenheid) en het effect van deze PLG’s op resultaten voor leerlingen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd voor en in samenwerking met een groot schoolbestuur in Nederland.

Onderzoeksaanpak en analyse

Van de PLG-bijeenkomsten worden audio-opnamen gemaakt en notulen en andere documenten verzameld. Ook worden data verzameld over leerresultaten van leerlingen. Dit wordt mogelijk aangevuld met interviews en observaties. De data worden geanalyseerd met behulp van data science technieken evenals gebruikelijke technieken voor het analyseren van (kwalitatieve) data.

Profiel

Concreet gaat het om onder andere de volgende werkzaamheden, die specifiek worden afgestemd tussen de junior onderzoeker en projectleiders van het betreffende project:

  • Dataverzameling, met name d.m.v. de audio-opnamen en documenten van de PLGs, mogelijk aangevuld met interviews en observaties met docenten, schoolleiders en leerlingen.
  •  Het (deels) analyseren van de resultaten met de meest recente data science technieken, zoals het (automatisch) transcriberen van interviews en observaties, de audio-opnamen en de leerlingresultaten.
  • Mede-organiseren van bijeenkomsten t.b.v. het project.
  • Mede rapporteren van resultaten uit het project in (Engelstalige) wetenschappelijke en praktijkpublicaties.

Het is van belang dat de kandidaat in staat is om samen te werken met de andere onderzoekers en projectmedewerkers in het projectteam; over goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden in Nederlands en Engels beschikt, over goede sociale vaardigheden beschikt om de data binnen scholen te kunnen verzamelen; en ervaring heeft met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Het is in het bijzonder van belang dat de kandidaat ervaring heeft met data science technieken. Kandidaten met een afgeronde opleiding op het gebied van data science en met affiniteit voor onderwijs hebben de voorkeur.

Het gaat om een tijdelijk dienstverband van 01-11-2021 tot 01-11-2024 met een omvang van 0.6 fte

Ons aanbod

  • Wij bieden een functie aan in een uitdagende en dynamische werkomgeving met veel ruimte voor eigen ideeën en ontwikkeling en een deskundig en bevlogen team dat de persoonlijke en vakdidactische groei van studenten centraal stelt.
  • Het betreft een dienstverband voor 24 uur voor de duur van 3 jaar met uitzicht op een vast dienstverband. De startdatum is 1 november 2021.
  • Het salaris ligt tussen € 2.836,- en € 3.270,- bruto per maand (op basis van 38 uur), afhankelijk van kennis en ervaring.
  • Een arbeidsvoorwaardenpakket conform de CAO Nederlandse Universiteiten met onder andere een eindejaarbonus van 8,3%, een vakantie-uitkering van 8% en minimaal 232 verlofuren gebaseerd op een werkweek van 38 uur.
  • Een uitstekend pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden en persoonlijke ontwikkelingsprogramma's.

Informatie en aanmelding

Voor meer informatie over deze functie kunt u contact opnemen met Prof. Kim Schildkamp, k.schildkamp@utwente.nl, tel: 053-4894203. Solliciteren kan tot 27 oktober.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Over de organisatie

De Faculteit Behavioural, Management and Social sciences (BMS) wil een sleutelrol vervullen in het begrijpen, gezamenlijk ontwikkelen en evalueren van innovaties in de samenleving. Technologische ontwikkelingen zijn de motor van innovatie. Als een technische universiteit die mensen voorop stelt, stemmen wij ze af op menselijke behoeften en gedrag en gebruiken we social engineering om ze te integreren in de maatschappij. Ook zorgen we voor adequaat beheer op publiek en privaat niveau, en voor robuuste, inclusieve en eerlijke organisatiestructuren. Dat doen we door het ontwikkelen, delen en toepassen van hoogwaardige kennis in de Psychologie, Bedrijfskunde, Bestuurskunde, Communicatiewetenschappen, Filosofie, Onderwijskunde en Gezondheidswetenschappen. Ons onderzoek en onderwijs in deze disciplines draait om het aangaan en oplossen van maatschappelijke uitdagingen. De onderzoeksprogramma's van BMS zijn nauw verbonden met het onderzoek van de UT-instituten Mesa+ Institute for Nanotechnology, TechMed Centre en Digital Society Institute.

Universiteit Twente (UT)

Universiteit Twente (UT) is het nieuwe decennium ingegaan met een ambitieuze, nieuwe visie, missie en strategie. Als ‘de ultieme people-first technische universiteit' breiden we onze High Tech Human Touch-filosofie en de unieke rol die deze ons in de samenleving toekent snel uit. Alles wat we doen is gericht op maximale impact op mens, samenleving en verbindingen door duurzaam gebruik van wetenschap en technologie. Met onze open, inclusieve en ondernemende houding willen wij bijdragen aan de ontwikkeling van een eerlijke, digitale en duurzame samenleving. Deze houding doordesemt alles wat we doen en is aanwezig in alle afdelingen en faculteiten van de UT. Voortbouwend op onze rijke traditie in het samenvoegen van technische en sociale wetenschappen, richten we ons op vijf onderscheidende onderzoeksdomeinen: Gepersonaliseerde ‘healthtech'; Intelligente productiesystemen; Slimme materialen; De digitale samenleving; en Een weerbare, veerkrachtige wereld.

Als werkgever biedt Universiteit Twente werk dat ertoe doet. Wij rusten je toe om nieuwe mogelijkheden te creëren voor jezelf en voor onze samenleving. Je wordt bij ons deel van een toonaangevende technische universiteit met toenemende, positieve maatschappelijke impact. We bieden een open, inclusieve en ondernemende sfeer, waarin we je stimuleren om gezonde keuzes te maken, bijvoorbeeld via onze flexibele, aanpasbare arbeidsvoorwaarden.

Junior onderzoeker: Data scientist met onderwijs affiniteit
Klik hier om te solliciteren