UC-Ow Gezocht: nieuw student-lid voor Universitaire Commissie Onderwijs

Wil jij graag kritisch meedenken over onderwijsthema’s? Als student-lid van de Universitaire Commissie Onderwijs (UC-Ow) krijg je de mogelijkheid om vroegtijdig constructief mee te denken op inhoudelijke en strategische manier over onderwijsbeleid. De leden van de commissie zijn de rector, de portefeuillehouders onderwijs van de faculteitsbesturen en twee studenten.

Voor wie?
De studentleden van de UC-Ow hebben als functie om het student-perspectief naar voren te brengen in de bespreking van de onderwijsthema’s en namens de student als stakeholder hier kritisch over mee te denken. Studenten die eerder actief zijn geweest in een Faculteitsraad, de Universiteitsraad of een opleidingscommissie wordt aangeraden te reageren. Je ervaring in het praten over kwaliteit van het onderwijs en je studenten-netwerk zullen je bij het student-lidmaatschap bijzonder goed van pas komen. Gezien de adviserende taak van de UC-Ow mag je als student-lid van de UC-Ow niet tegelijkertijd lid zijn van een Faculteitsraad of de Universiteitsraad.

Tijdsbesteding en vergoeding
De UC-Ow vergadert ongeveer eens elke drie weken. Vergaderingen zijn op dinsdag ochtenden en duren twee uur. Er is geen vergoeding voor lidmaatschap van de UC-Ow.

Wat levert het je op?
Lidmaatschap van de UC-Ow maakt het mogelijk om vroegtijdig constructief mee te denken op inhoudelijke en strategische manier over onderwijsbeleid. Je krijgt veel mee hoe de besluitvormingstrajecten op de UT lopen en leert welke aspecten allemaal mee worden gewogen in het maken van deze beslissingen.

Over de UC-Ow
De UC-Ow is de ‘Universitaire Commissie Onderwijs’. Deze commissie heeft als doel om de strategie te bepalen op onderwijsthematiek, en hierover het College van Bestuur te adviseren. Tevens beoogt de commissie de afstemming van facultair onderwijsbeleid te bevorderen. De leden van de commissie zijn de rector in de functie van voorzitter, de portefeuillehouders onderwijs van elk faculteitsbestuur en twee studenten. De vergadering wordt altijd bijgewoond door de griffie en de secretaris (beleidsadviseur onderwijs S&B) van de commissie.

Procedure voor kandidaatstelling
Potentiële kandidaten dienen zichzelf voor te dragen bij de Universiteitsraad. Zij kiest een kandidaat uit en draagt deze voor aan het college van bestuur, die op haar beurt de kandidaat aanstelt.