HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenDe klokkentoren leren bespelen? Geef je op voor beiaardlessen
Carillon les

De klokkentoren leren bespelen? Geef je op voor beiaardlessen Campusbeiaardiers geven hun kennis door

Misschien heb je het betoverende geluid van de 49 klokken van de CampusBeiaard wel eens gehoord tijdens een wandeling door het campuspark, maar wist je dat je dit typisch Nederlands-Vlaamse instrument ook zelf kunt leren bespelen?

Bij de opening in 1964 kreeg de UT een bijzonder cadeau van de gemeenten in de regio: een klokkentoren met een carillon. Nu, meer dan een halve eeuw later, staat deze toren er nog steeds zoals de beroemde Nederlandse architect Gerrit Rietveld hem ontwierp. De Campus Beiaard Kring bespeelt het instrument regelmatig.

Sluit je aan

Op dit moment telt de Campus Beiaard Kring tien leden. Wil je je bij hen aansluiten? Je krijgt les op de klokkentoren en om te oefenen is er een studieklavier beschikbaar in de Vrijhof. De lessen zijn op maandag- of woensdagmiddag/avond, in het Nederlands of Engels, voor studenten, alumni en medewerkers. Als je piano of orgel kunt spelen is het niet zo'n grote stap om carillon te leren spelen, maar de lessen kunnen ook op beginnersniveau starten.

Neem voor meer informatie of een proefles contact op met Esther Schopman
Stuur een mail

Hylke Banning en Esther Schopman zijn de beiaarddocenten op de campus. Zij studeerden ooit aan de UT en leerden hier de klokken van de CampusBeiaard bespelen. Later werden ze de stadsbeiaardiers van Oldenzaal en Enschede. Nu geven ze zelf hun kennis door.

Esther Schopman en Hylke Banning