HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenChallenge Based Learning: oplossingen in de echte wereld

Challenge Based Learning: oplossingen in de echte wereld

Veel van de hedendaagse uitdagingen in onze samenleving kunnen niet worden opgelost vanuit slechts één discipline. Toekomstbestendig onderwijs bereidt studenten hierop voor en leert hen hoe complexe uitdagingen benaderd kunnen worden. Het principe van Challenge Based Learning (CBL) helpt studenten om dynamische, complexe en onvoorspelbare problemen aan te pakken. CBL is één van de onderdelen waar de Shaping Expert Group Innovation of Education zich mee bezig houdt.

Challenge Based Learning (CBL) is een belangrijke strategische prioriteit van de Universiteit Twente. Maar wat betekent dit en welke waarde heeft dit voor de UT? Hoe kunnen we toewerken naar een gezamenlijk gedragen definitie van CBL? De Shaping Expert Group Innovation of Education (SEG IoE) buigt zich over deze vragen.

CBL en de Universiteit Twente

De Universitaire Commissie Onderwijs (UC-Ow) heeft de SEG IoE gevraagd om Challenge Based Learning te definiëren. De SEG IoE neemt het voortouw en voert dialogen met o.a. studenten, teaching fellows en decanen van verschillende faculteiten. Deze dialogen hebben een duidelijk doel: komen tot een Twentse definitie van het begrip CBL, tot stand gekomen met de expertise uit alle hoeken van onze universiteit. Een belangrijke eerste stap is deze week gezet. Op woensdag 28 april kwamen meerdere experts bij elkaar in een online sessie om samen na te denken over eerdergenoemde vragen.

Vervolgworkshops

De expertsessie heeft geleid tot een aantal bouwstenen rondom CBL. In twee vervolgsessies in mei 2021 worden deze bouwstenen vervolgens beoordeeld op bruikbaarheid, haalbaarheid en toegevoegde waarde. Dit gebeurt door een afvaardiging van docenten, studenten en opleidingsdirecteuren. Daaruit volgt een advies voor de UC-Ow met daarin een beschrijving van Challenge Based Learning, richtlijnen voor het beschrijven van challenges en een visie op de toegevoegde waarde van CBL.

Meer weten?

De Shaping Expert Group Innovation of Education focust op de onderwijservaring van onze studenten en stimuleert de ontwikkeling en verspreiding van onderwijsinnovaties, waaronder dus Challenge Based Learning, onder de diverse faculteiten van de Universiteit Twente. Wil je meer weten over deze SEG? Kijk dan op de website van deze Shaping Expert Group