HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenNationale Dag van de Duurzaamheid in het Hoger Onderwijs

Nationale Dag van de Duurzaamheid in het Hoger Onderwijs

Dit jaar vond de Nationale Dag van de Duurzaamheid in het Hoger Onderwijs plaats op 24 mei op de Avans Hogeschool in Den Bosch. Het is een dag van kennisdeling en inspiratie en wordt georganiseerd door o.a. Studenten voor Morgen, Het Groene Brein, SURF en RVO.

Keynote Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen

Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen van de Radboud Universiteit prikkelde aanwezigen met zijn keynote. Een transitieperiode kenmerkt zich doordat: niets is zeker, zelfs dat niet. De klimaatopgave, de duurzaamheidsopgave en de circulaire opgave vereisen een energietransitie, een transitie van de economie en een materiele transitie. We weten nu dat het niet meer moet zoals ’t was, maar we weten nog niet hoe dan wel. Deze kantelperiode is lastig. Trends en ontwikkelingen zetten druk op het bestaande stelsel. Transitie groeit niet aan een boom.

Waar hij op uit kwam is dat je proeftuinen nodig hebt om studenten toe te rusten om transities vorm te kunnen geven.

Pitches en presentaties

Hierna volgden er pitches & presentaties, bijvoorbeeld van het Fairclimatefund.nl voor CO2 compensatie, Het boek De Verborgen Impact van Babette Porcelijn dat de consument aan de knoppen laat draaien en een interactieve sessie met TAUW waar virtual en augmented reality wordt ingezet om draagvlak te creëren voor veranderingen in de openbare ruimte. Een idee voor de campus?

TU/e verkozen tot beste best practice

De drie beste best practices die door universiteiten en hogescholen zijn ingediend voor de Sustainabul werden gepresenteerd. TU/e met Team Solid werd verkozen tot beste best practice voor hun onderzoek naar het gebruik van ijzerpoeder als groene, en zelfs circulaire, energiebron voor de universiteit.

Voor meer informatie, contact: sustainability@utwente.nl