HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenDuitse ambassadeur trapt grensfietstocht af in Enschede met o.a. bezoek aan UT

Duitse ambassadeur trapt grensfietstocht af in Enschede met o.a. bezoek aan UT

Om Nederlandse en Duitse jongeren te spreken en meer te leren over euregionaal onderwijs, reisde ambassadeur Cyrill Nunn gisteren af van Den Haag naar Enschede. Het bezoek was de start van een meerdaagse fietstocht langs de Nederlands-Duitse grens.

Ambassadeur Cyrill Nunn: “Jongeren zijn de toekomst van onze grensregio’s. Ik was gisteren in Enschede om over de ervaringen en uitdagingen te horen van jongeren uit Enschede en omgeving. De gesprekken lieten zien hoe nauw en belangrijk de grensoverschrijdende uitwisseling is. Wij zetten ons in de toekomst nog sterker in voor grenzeloze samenwerking zoals bijvoorbeeld door Nederlandse en Duitse jongeren bij elkaar te brengen.”

Euregionale onderwijsinitiatieven - projectmarkt bij Saxion

Bij Saxion werd een projectmarkt gehouden om meer te leren over euregionale onderwijsinitiatieven in onze regio. Op de Interreg-projectmarkt presenteerden we verschillende initiatieven op het gebied van onderwijs, arbeidsmarkt en gezondheidszorg. De ambassadeur kreeg een uitgebreid overzicht van de euregionale projecten die bijdragen aan de samenwerking tussen Nederland en Duitsland op onderwijsgebied, waaronder ook het BRIDGE-project waarvan de UT lead partner is.

Ambassadeur Cyrill Nunn in gesprek met Dominik Tkalcic en Caroline Fischer van het BRIDGE-project.

Avondgesprek bij de Universiteit Twente

De dag werd afgesloten met een avondgesprek bij de Universiteit Twente, waar de ambassadeur in gesprek ging met Nederlandse en Duitse studenten van de opleidingen Management, society and technology; Public governance across borders en European studies. Het informele gesprek bood de gelegenheid om dieper in te gaan op thema’s zoals het studentenleven in de regio, hoe het is om te studeren in twee landen en de gevoelens van internationale studenten over de discussie over internationalisering bij hogescholen en universiteiten.

Het bezoek van ambassadeur Cyrill Nunn aan Enschede benadrukt de nauwe samenwerking en het belang van euregionale onderwijsinitiatieven voor de toekomst van de grensregio.