Wie zijn wij?

Assessmentcentrum Twente is onderdeel van Pro-U. We stellen ons graag aan u voor!

Ons team

  • Tom Coenen | Assessor
  • Leontine de Graaf | Assessor


    Bij het assessmentcentrum kijken we hoe vol het glas al is, in plaats van hoe leeg het glas nog is!

    Het vak van docent is zo mooi en afwisselend (en ja, soms ook best druk) dat ik heel blij ben dat ik zelf de overstap heb gemaakt van onderzoeker naar het voortgezet onderwijs. Een zij-instromer dus. Als zij-instromer neem je kennis en ervaring mee die goed van pas komt in het onderwijs. Denk aan ervaring met onderzoek doen, projecten opzetten en uitvoeren, de omgang met collega’s: je neemt de blik en contexten van buiten mee in de school.

    Bij het Assessmentcentrum kijken we naar wat een kandidaat al aan kennis en ervaring bezit, en wat er vervolgens nodig is om een volwaardig docent te worden. We kijken hoe vol het glas al is, in plaats van hoe leeg het glas nog is. Iedere kandidaat is anders, elk gesprek is boeiend, en ik vind het mooi om te mogen meewerken aan een advies op maat voor iedere kandidaat, op basis van hoe vol het glas is.

    Ik studeerde Chemische Technologie aan de Universiteit Twente (UT). Na een promotie en werk in het chemisch werkveld haalde ik in 2009 mijn eerstegraadsbevoegdheid Scheikunde en ben ik aan het werk gegaan in Almelo, waar ik nu werk bij het Noordik Lyceum.
    Ik geef zowel Scheikunde als Natuur, Leven en Technologie (NLT), en voor de collega-scheikundigen: het denken in structuur-eigenschappenrelaties pas ik dagelijks toe in mijn lespraktijk. Mijn onderzoekservaring komt goed van pas bij het opzetten van practica en het begeleiden van profielwerkstukken. Naast docent ben ik mentor in de bovenbouw van de havo en ben ik medewerker kwaliteitszorg voor ons havo-team. En er is meer in het onderwijs dan lesgeven: sinds 2017 ben ik naast mijn baan op het Noordik ook part-time vakdidacticus Scheikunde aan de UT. Hier verzorg ik samen met Hannie en Talitha onderwijs in de opleiding tot eerstegraads docent Scheikunde en begeleid ik onderzoek. Bij Assessmentcentrum Twente ben ik algemeen assessor en vakassessor Scheikunde.

  • Hannie Lensink | Assessor


    Het is de uitdaging om het zweet op de juiste rug te krijgen....en dat is niet de rug van de docent ;-). Als dat lukt, is het de mooiste baan die er is!

    Ik combineer met heel veel plezier mijn werk als scheikundedocent op een middelbare school met het werk als lerarenopleider bij de UT. Bij ELAN verzorg ik colleges over onderwijskunde en (vak)didactiek. Daarnaast begeleid ik startende docenten in inductietrajecten èn mag ik assessor zijn bij ACT. 

    In het docentschap draait het om het maken van een verschil in het leven van (jonge) mensen en het geeft veel voldoening te mogen bijdragen aan hun voorbereiding op een veelbelovende toekomst. Het is een prachtig beroep dat energie en plezier biedt, met veel dynamiek en uitdagingen. Als docent ben je een gids, een mentor en een bron van inspiratie... en dat maakt het het mooiste beroep dat er is. 

    We zijn heel blij met mensen die al wat meer levenservaring en bagage met zich meebrengen naar het onderwijsveld. Het mooie van het ACT is dat we een programma op maat ontwerpen om werken en leren zo goed mogelijk te combineren. 

  • Wim Nijhuis | Assessor
  • Carel Vaneker | Assessor

    "Onderwijs is een mooi werkveld. Hard werken, dat wel. Maar als leraar doe je er toe!"

    Als onderwijsprofessional organiseer je voor iedere leerling de beste leeromgeving. Op vakinhoudelijk, pedagogisch en didactisch gebied maak je keuzes die je kunt verantwoorden. Als zij-instromer breng je kennis en ervaring uit eerdere werkkringen mee in de klas. Je brengt contexten mee waarin de leerstof van jouw vak een belangrijke rol speelt en je weet wat op werkvloeren van medewerkers wordt gevraagd. Als zij-instromer kun je een docententeam echt versterken.

    Ik studeerde wis- en natuurkunde aan de Hogeschool Utrecht, Orthopedagogiek aan de Hogeschool, Leeuwarden en Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. Mijn loopbaan begon als leraar wiskunde, natuurkunde en informatica in het VO. Na zes jaar stapte ik over naar het speciaal onderwijs in de jeugdhulpverlening, waar ik onderwijs gaf in de techniek (van metaalbewerking tot broodbakken) en met cliënten op survivaltocht ging om samen nieuwe perspectieven te ontdekken. Dertien jaar later maakte ik de overstap naar de Universiteit Twente, waar ik onder meer Onderwijskunde gaf in de eerstegraads lerarenopleidingen. Ook was ik vanaf de start als projectleider en assessor betrokken bij het Assessmentcentrum Twente. Tussen 2011 en 2020 was ik adjunct-directeur en lerarenopleider bij het Twents Carmel College in Oldenzaal.

    Als assessor van het ACT kan ik bijdragen aan een verantwoorde entree van nieuwkomers in het onderwijs en streef ik naar een scholingsadvies waarvan de kandidaat zegt: “Dit helpt mij in mijn ontwikkeling naar professioneel docent in het voortgezet onderwijs”.

  • Talitha Visser | Assessor

    "Echt kijken naar wat de kandidaat al kan!"

    Mijn naam is Talitha Visser, en ik ben algemeen assessor en vakassessor scheikunde bij Assessmentcentrum Twente. Het werk bij het assessmentcentrum sluit in mijn optiek heel goed aan bij het werk als vakdidacticus. Het mooie aan het assessmentcentrum is dat we echt kijken naar wat de kandidaat al kan, en van daaruit advies en richting geven aan de loopbaan van (toekomstige) docenten in het vo en mbo.

     Sinds 2003 heb ik als docent scheikunde in verschillende vakken (scheikunde, NaSk, ANW & NLT) aan verschillende leerjaren en op verschillende schoolniveaus lesgegeven. Naast het lesgeven ben ik in 2007 begonnen met een promotieonderzoek bij ELAN waarbij ik in 2012 ben gepromoveerd op het proefschrift met de titel: “Professional development as a strategy for curriculum implementation in multidisciplinary science education". Na het promotieonderzoek ben ik naast het lesgeven verder gegaan als postdoc-VO-onderzoeker, waarbij ik vier jaar onderzoek heb gedaan binnen het onderwerp Bèta en Taal. 

    Sinds sept 2017 ben ik vakdidacticus scheikunde bij de eerstegraadslerarenopleiding aan de Universiteit Twente. Ik doe onderzoek, en leid studenten op tot docent scheikunde. Daarnaast begeleid ik de Masterclasses scheikunde, waarbij eerste- en tweedegraads docenten scheikunde een netwerk vormen en hun kennis van hedendaags scheikundeonderwijs versterken en inspiratie opdoen voor het vernieuwen, veranderen en verbeteren van hun lessen.

  • Marc Vreeswijk | Assessor
  • Susanne Spiele | Coördinator

    Of je nu denkt aan overstappen naar het onderwijs, net de sprong hebt gemaakt, of al langere tijd voor de klas staat; elke fase van het docentschap kan vragen oproepen over waar je staat en hoe je je verder kunt en wilt ontwikkelen. Het is belangrijk dat kandidaten de tijd krijgen om zich een beeld te vormen van het onderwijs en hoe zij daarin passen. Als coördinator streef ik ernaar om aan te sluiten bij de behoefte van de kandidaat, zodat het assessment niet alleen een meetmoment wordt, maar ook een ontwikkelervaring kan zijn.

    Ik studeerde Nederlands en Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht en werkte een aantal jaar bij een onderwijsadviescentrum, waar ik werkte aan projecten en coachingstrajecten in het primair en voortgezet onderwijs. Sinds 2018 ben ik werkzaam bij de Universiteit Twente. Hier was ik eerst betrokken bij het landelijke project Begeleiding Startende Leraren, en werk ik inmiddels als onderzoeker en projectleider op het gebied van verschillende thema’s rondom zij-instroom en maatwerk. Sinds 2020 ben ik coördinator van het Assessmentcentrum Twente, waarbij ik streef naar een leerzaam assessmenttraject van hoge kwaliteit voor de kandidaat, en heldere communicatie naar de andere betrokkenen.

  • Carola Bouwens | Projectleider Financiën & ondersteuning

Deelnemen als assessor?

Samenwerking en afstemming met het scholenveld in de regio is belangrijk voor ons als assessmentcentrum, want het zij-instroomtraject is een samenwerking tussen lerarenopleiding, school en kandidaat. Voor de zij-instroomassessments werken onze assessoren daarom samen met vakassessoren; ervaren docenten met een bevoegdheid in het vak van de kandidaat, die ervaring hebben met opleiden en/of begeleiden van docenten en het belangrijk vinden om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van leraren. 

We staan altijd open voor nieuwe vakassessoren. Heeft u interesse om (tegen een vergoeding) op oproepbasis als vakassessor deel te nemen aan assessments? Stuur dan een e-mail inclusief CV naar act@utwente.nl