Groeien door je te verdiepen

Voor veel functies in de procesindustrie is een academische opleiding vereist. Maar wat als je als professional specialistische kennis op het gebied van procestechnologie mist? Bij- of omscholing kan een uitkomst bieden. Arjan Schutte, onderzoeker binnen Industrial Chemicals bij Nouryon, liet zich bijscholen en volgde de deeltijdcursus Procestechnologie aan de Universiteit Twente.

Verdiepen in je vakgebied

We leven in een maatschappij waarin we nooit uitgeleerd zijn. ‘Life long learning’, een term die we steeds vaker horen. We halen ons diploma, zoeken een baan en gaan aan de slag.  Maar na een paar jaar kom je erachter dat je misschien toch nog iets mist: bepaalde kennis, een manier van denken, een vaardigheid.

Dit overkwam ook Arjan. Na het afronden van zijn hbo-opleiding Chemische Technologie vond hij een baan bij Nouryon. Als onderzoeker binnen de afdeling Industrial Chemicals houdt hij zich o.a. bezig met Monochloorazijnzuur (MCA) – een bouwstof voor bijvoorbeeld ingrediënten in shampoos of middelen om gewassen mee te beschermen. Hij onderzoekt hoe je chemische processen kunt verbeteren ten aanzien van het MCA proces en hij doet applicatie onderzoek met Dimethylether (DME). Om zich te verdiepen in het vakgebied, volgde hij de cursus Procestechnologie.

In praktijk brengen

“Om de achtergrond van proces technische problemen beter te begrijpen, was ik op zoek naar verdieping in de Chemische Technologie. Daarnaast had ik energie en tijd over voor een uitdaging. Zo kwam ik bij de deeltijdcursus Procestechnologie op de UT. Op het hbo leerde ik chemische processen kennen en leerde ik hoe ik experimenten moet opzetten. Met deze basiskennis en ervaring ben ik verantwoordelijk voor bepaalde delen van een project. Tijdens de cursus Procestechnologie leer ik ook de achtergronden kennen, waardoor ik in staat ben om de uitkomst van een chemisch proces te beïnvloeden. Ik kan nu dieper op de materie ingaan en doordat ik deze cursus in deeltijd doe kan ik meteen het geleerde in de praktijk brengen. Mijn denkniveau verandert in een academische denkwijze, waardoor ik nu in staat ben resultaten anders te interpreteren. Hierdoor krijg ik uiteindelijk meer eindverantwoordelijkheid en hoop ik op termijn zelfstandig als projectleider bij R&D te werken of als technoloog in een plant.”

Verder kijken dan de oplossing

Arjan is nu 2 jaar bezig met de cursus Procestechnologie en heeft al een deel van de cursus afgerond. Uiteraard is er nog een weg te gaan, maar wat heeft hij nu al bereikt? “Ik kan nu al mijn nieuwe kennis, vaardigheden en ervaringen nuttig inzetten tijdens mijn werk. Ik kan resultaten beter uitleggen en verklaren aan mijn collega’s en leidinggevende, het presenteren van resultaten gaat mij gemakkelijker af, ik leer verbanden ook numeriek te bepalen en ik ben zeker zelfverzekerder geworden”, vertelt Arjan. “Ik vind het erg boeiend om verder te kijken dan alleen de oplossing: ik wil meer weten over de achtergronden en weten waarom iets werkt en hoe je dit nog nét iets beter kunt maken.”

“Onlangs heb ik een module afgerond dat ging over katalysatoren. Dit onderwerp heeft direct met mijn werk te maken, waardoor het extra interessant voor mij was. Ik heb geleerd aan welke knoppen je kunt draaien om resultaten te beïnvloeden, hoe het complete plaatje eruitziet en waarom dit werkt zoals het werkt. Je werkt vanuit de theorie en de basis, dit is de wetenschappelijke onderwijs aanpak. Als hbo’er leerde ik welke oplossing werkt. Het hoe en waarom maakte niet uit. Een heel andere kijk op je werk en de uitvoering van een opdracht. Ik geniet van datgeen ik nu al geleerd heb en kan toepassen in de uitvoering van mijn huidige werkzaamheden. Tijdens de volgende module ga ik nog dieper in op dit katalysatorproces, waardoor ik meer met de verkregen data uit experimenten kan doen. Hiermee kunnen we onze interne testmethode verbeteren om op deze wijze nog dichter bij een fabriekssituatie te komen. Daar kijk ik nu al naar uit,” vertelt Arjan.

Prioriteiten stellen

Een deeltijdcursus doe je er niet ‘zomaar even bij’. Dat ervaart ook Arjan: “Je moet wel erg veel zelfdiscipline hebben en steun van je leidinggevende en zeker ook van je gezin krijgen om een deeltijdcursus succesvol af te ronden. Ik heb een 40-urige baan waardoor het best zwaar is, maar door het stellen van prioriteiten is het wel mogelijk. Mijn werkgever steunt mij in het volgen van deze cursus; zo kan ik bijvoorbeeld de colleges die op de UT gegeven worden, onder werktijd volgen. Veel colleges zijn daarnaast ook online te volgen. De zelfstudie doe ik in avonduren of ik neem verlof. Tijdens de zelfstudievakken kun je vaak de hulp van docenten inschakelen via de mail, een één-op-één sessie of een Skype-afspraak. Zo is het altijd te combineren met je werk”.

Zeker doen!

“De deeltijdcursus Procestechnologie aan de UT is echt aan te raden! Het is een verrijking voor jezelf en voor je werk. Je moet je echter wel realiseren dat het je niet komt aanwaaien. Je moet zelfdiscipline hebben, je moet op zoek naar een omgeving waarbinnen je dit kunt inpassen en als je als hbo’er deze cursus wilt gaan doen moet je er rekening mee houden dat je minder ondersteuning krijgt dan je tijdens het hbo gewend was. Het wetenschappelijk onderwijs is nu eenmaal niet zo schools als de werkwijze op het hbo. Het gaat sneller, het niveau is hoger en de vakken zijn niet altijd praktisch gericht maar gaan meer de diepte in. Maar het is zeker goed te doen, het is echt heel leuk, uitdagend, het is meteen toepasbaar in je huidige baan en je groeit uit tot een onderzoeker met een academisch denkniveau. Dus ik zou zeker zeggen: doen!”