UTTechMedTechMed CentrumNieuwsSamen sterk tegen artrose

Samen sterk tegen artrose

Artrose is een pijnlijke, invaliderende gewrichtsziekte die miljoenen mensen treft en waarvoor geen genezende behandeling bestaat. In het LoaD-project [i] – onder leiding van prof.dr. Gerjo van Osch (Erasmus MC) - werken onderzoekers van de Universiteit Twente samen met medische centra, technische universiteiten, hbo’s en bedrijven. In het LoaD consortium wordt onderzocht wat gezonde belasting is voor een individuele patiënt met knie artrose en hoe patiënten begeleid kunnen worden om gezond te bewegen. De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kende vorige week het consortium een subsidie van 8,8 miljoen euro toe. Daarnaast ontvangen de betrokken partijen nog eens 1,0 miljoen euro co-funding door bedrijven en sociale partners zoals sportbonden en patiëntenverenigingen.

Centrale vraag is ‘Wat is ‘gezonde belasting’ voor mensen met artrose?’ Patiënten worden aangemoedigd om te blijven bewegen, maar de optimale gewrichtsbelasting voor de individuele patiënt is niet bekend. Met de verworven kennis die opgedaan wordt in het LoaD project zullen gepersonaliseerde ondersteuningsstrategieën ontwikkeld worden voor gebruik in het dagelijks leven.

Vanuit de Universiteit Twente (Technisch Medisch Centrum) zijn verschillende onderzoekers betrokken met elk een andere invalshoek:

• De groep van Biomechanical Engineering zal, in samenwerking met het Orthopaedic Research Lab van het Radboudumc o.l.v. Dr.ir. Janssen, spierskeletmodellen verder kunnen ontwikkelen waarmee kraakbeenbelasting tijdens diverse fysieke activiteiten kunnen worden geschat.
  • De Biomedical Signal and Systems groep (BSS) gaat in ‘LOAD’ onderzoek doen naar een gepersonaliseerde eHealth buddy waarbij de patiënt op basis van holistische monitoring  in het dagelijks leven gepersonaliseerde feedback en coaching  ontvangt.
  • De Developmental BioEngineering (DBE) groep gaat onderzoek doen naar de invloed van mechanische belasting op intra-cellulaire processen zowel op het weefselniveau als op het niveau van de individuele cel. Hiervoor worden innovatieve gewricht-op-een-chip modellen gebruikt. De intra-cellulaire processen worden gevangen in computermodellen die celgedrag kunnen voorspellen.
  • De Health Technology and Services Research (HTSR)  groep gaat met iteratieve evaluaties de ontwikkeling van de gepersonaliseerde eHealth strategieën informeren en hun meerwaarde voor patiënt en samenleving optimaliseren met innovatieve gezondheidseconomische simulatie modellen.

Consortium

Het LoaD Consortium bestaat uit: Erasmus MC, Ziekenhuisgroep Twente, Technische Universiteit Delft, Leids Universitair Medisch Centrum, Radboud universitair medisch centrum, Technische Universiteit Eindhoven, Universitair Medisch Centrum Utrecht, Saxion Hogeschool, Universiteit Twente, Hogeschool Rotterdam, Arthrosave, Golazo Sports, LifeTec Group, Ancora Health BV, Move-Metrics, Omnigen, Hy2Care, Optics11, Xsens Technologies, Orthros Medical, Vereniging voor Sportgeneeskunde (VSG), Koninklijke Wandelbond Nederland (KWBN), Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF), Siemens Healtineers, Motek Medical, ReumaNederland, AO Research Institute Davos (ARI), Wielersportbond (NTFU), Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB), Medical Delta, Universiteit van Luik (BE).

Meer informatie

Zie bericht NWO. Zie ook bericht over de andere vijf gehonoreerde projecten van de Nationale wetenschapsagenda waarin de UT is betrokken.

[i] LoaD staat voor:

Healthy Loading to combat osteoarthritis: Leveraging molecular variations in load bearing capacity for individualized movement aDvice

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)