UTTechMedTechMed CentrumNieuwsPioneers in Health Care Innovatiefonds draagt wederom bij aan regionaal TechMed onderzoek

Opnieuw kent het Pioneers in Health Care (PIHC) Innovatiefonds € 660.000,- toe aan onderzoeksprojecten in Oost-Nederland. Met dit innovatiefonds stimuleren de Universiteit Twente, Saxion, Medisch Spectrum Twente, Deventer Ziekenhuis en ZGT de duurzame samenwerking tussen de wereld van nieuwe technologie en de medische praktijk. Reggeborgh heeft opnieuw een bijdrage geleverd om de regionale gezondheidszorg een positieve impuls te geven. Nadruk ligt op de toepassing van nieuwe technologie in de zorg, die leidt tot patiëntvriendelijkere en betere zorg.

Kunstmatige intelligentie, Virtual Reality en slimme sensoren

Dit jaar werden 32 voorstellen ingediend, 11 onderzoeksteams werden beloond met een voucher. Er zijn onder andere innovatieve technologische oplossingen bedacht op het gebied van kunstmatige intelligentie, Virtual Reality en slimme sensoren. Het is nu aan de teams om de haalbaarheid van hun ideeën te testen, om ze verder te ontwikkelen en te evalueren. Zij gaan kijken hoe kunstmatige intelligentie ingezet kan worden bij het analyseren van grote hoeveelheden data uit bijvoorbeeld een hersenfilmpje of onderzoek van bloedvaten, zodat de resultaten sneller, objectiever en met minder inspanning van de medisch expert beschikbaar zijn. Hierdoor wordt zorg efficiënter en goedkoper. Virtual Reality wordt onderzocht als thuisbehandelplan voor patiënten met chronische pijn of als voorbereiding op een nieuwe leefstijl na een ingrijpende operatie. Er wordt onderzocht wat nodig is om optimaal gebruik te kunnen maken van nieuwe innovaties op het gebied van microrobotica, microchirurgie of minimaal invasief magnetisch chirurgische robotica. Daarbij altijd met de wens van de patiënt in het achterhoofd: kunnen zij omgaan met de nieuwe technologie als ze thuismetingen gaan doen, of maakt het hun behandeling in het ziekenhuis aangenamer?

Noodzaak van innovaties in de zorg

PIHC reikte op 24 januari voor de achtste keer de vouchers uit. “We voelen allemaal de uitdagingen waar we in de zorg voor staan” aldus ZGT-bestuursvoorzitter Hilde Dijstelbloem. “Vooral de laatste twee jaar, sinds COVID in ons leven kwam, staat onze zorg onder druk. Er is een toenemende vraag en een afnemende beschikbaarheid van professionals. Dit benadrukt de noodzaak van innovatieve technologische oplossingen en transformatie van onze gezondheidszorg. Een taak die we alleen in samenwerking kunnen vervullen. Met onze investering in PIHC proberen we bij te dragen aan nieuwe multidisciplinaire teams en ideeën om deze enorme klus te klaren.”

Dr. Mirre de Noo, directeur Reggeborgh Medical: “Wij willen vanuit onze maatschappelijke interesse en Twentse roots graag bijdragen aan innovatie in de regio. En in het bijzonder aan de innovatie in de gezondheidszorg. Vorig jaar heeft Reggeborgh voor het eerst deelgenomen aan PIHC en het is mooi om te zien dat de eerste resultaten al veelbelovend zijn. Juist in het regionale karakter van PIHC en de samenwerking tussen de verschillende ziekenhuizen met het UT en Saxion zien wij een goede gelegenheid om de gezondheidszorg in Oost-Nederland een positieve impuls te geven. Wij vinden het belangrijk dat talent voor onze regio behouden blijft, waardoor iedereen in Twente en Salland ook op langere termijn kan profiteren van innovaties in de zorg.”

Voldoende pioniers in de regio

Projectmanager van het PIHC fonds Jojanneke Schuiling-Jukes, verbonden aan het TechMed Centrum van de UT: “Het is ieder jaar bijzonder inspirerend te zien hoe enthousiast de onderzoekers en de clinici met elkaar aan de slag willen gaan om de zorg te verbeteren. Ook dit jaar zagen we weer veel nieuwe namen én nieuwe onderzoeksonderwerpen, dus er lopen voldoende pioniers rond in de regio die technologie willen inzetten bij zorg in je eigen huis of in de ziekenhuizen, bij preventie, diagnose, behandeling of herstel.”

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)