Op deze pagina vind je praktische tips om je studievaardigheden te versterken.
Zo leer je bijvoorbeeld hoe je effectief aan de slag kunt gaan met het bestuderen van een boek of artikel en hoe je een goede academische tekst schrijft. Heb je moeite met studeren door bijvoorbeeld een gebrek aan motivatie of stel je dingen vaak uit? Ook dan geven we je tips hieronder.
Het UT Language Centre biedt individuele begeleiding en workshops over het aanpassen aan online studeren.
Algemene tips
Hieronder geven we je algemene tips over hoe je geconcentreerd kunt blijven studeren/werken:
- Structuur is de sleutel
De gebruikelijke structuur van de dag volgen is heel belangrijk. Bekijk de clip om erachter te komen hoe je de dag kunt indelen (EN) om productiever te zijn. Je kunt ook online tools gebruiken, zoals Microsoft To-Do, om op een meer gestructureerde manier te werken.
- Scheid je privé-tijd van je werktijd
Voor de meeste mensen is het comfortabel om in een kantoor (of een andere plaats die niet thuis is) te zijn om daar te werken en dan naar huis terug te keren. Dit helpt ons om ons werk te scheiden van ons privéleven. Probeer dit in je huidige situatie te realiseren. Indien mogelijk, creëer een gezonde werkplek in je huis en werk alleen van hieruit. Doe geen andere activiteiten op deze 'thuiswerkplek' en voorkom RSI/CANS klachten. Probeer daarnaast werkgerelateerde berichten en emails alleen tijdens werktijd te checken en uw privé berichten en emails in uw privé tijd.
- Time-management technieken
Gebruik time-management technieken, zoals de Pomodorotechniek, om efficiënter te werken en meer gefocust te blijven op je taken.
- Ontdoe je van afleidingen
Om dit te doen, moet je eerst uitzoeken wat je het meest afleidt. Als het je telefoon is of als je de neiging hebt om andere websites te checken, terwijl je op je laptop werkt, probeer dan om jezelf te beperken om dit te doen. Je kan tools zoals Cold Turkey (EN) gebruiken om sociale media en andere websites te blokkeren voor een bepaalde tijd, zodat je er niet door afgeleid kan worden. Zorg er daarnaast voor dat je bureau en de ruimte waarin je werkt opgeruimd zijn. Gebruik een koptelefoon met ruisonderdrukking als je aan het werk bent. Gebruik een volledig scherm als je aan het werk bent.
- Uitstelgedrag overwinnen
Het uitstellen van bepaalde taken is heel normaal menselijk gedrag, iedereen stelt iets uit. Soms kan uitstelgedrag problematisch worden en negatieve gevolgen hebben. Je kunt gebruik maken van het online werkboek (EN) over het overwinnen van uitstelgedrag.
- Nuttige modules
Er zijn nuttige modules te vinden op het online leerplatform Goodhabitz, zoals 'Time Management', 'Stick to the Plan' en 'Get a Grip, Clear Your Mind'. Toegang tot GoodHabitz via de link: https://my.goodhabitz.com/utwente. Kies Universiteit Twente en log in met je UT-studentenaccount.
- Accepteren
Accepteer het feit dat het voor de meeste mensen niet mogelijk is zo goed te functioneren als gewoonlijk. Voor velen van ons zijn de omstandigheden verre van ideaal en dat beïnvloedt natuurlijk je dagelijks leven en dus ook je studie of werk. Leg de lat niet te hoog voor jezelf, maar wees realistisch over de hoeveelheid werk die je kunt verzetten.
Tips over specifieke onderwerpen
- College voorbereiden en bijwonen - 5 minuten voorbereiding levert enorme leerwinst op
Ga bij jezelf na waarom jij de colleges volgt
- Om enthousiast te raken over bepaalde onderwerpen?
- Om uitleg te krijgen over moeilijke begrijpen?
- Om medestudenten weer eens te zien?
- Om met andere studenten over de leerstof te praten?
- Om vragen te stellen de docent?
- Om je huiswerk in te leveren?
Ga voor jezelf na of het volgen van colleges voor jou effectief is (je begrijpt het dan beter) en efficiënt (hierdoor kost het je minder tijd om je de leerstof eigen te maken)
Zorg dat je erop gericht bent informatie op te nemen
- Besteedt 5-10 minuten aan het globaal doornemen van de leerstof zodat je vertrouwd raakt met belangrijke begrippen, vaktechnische termen e.d
- Kijk even naar de rode draad van het vak
- Kijk even naar de aantekeningen van de vorige keer
- Vraag je zelf af wat je al weet van het onderwerp
- Ga bij jezelf na wat jou interesseert in het onderwerp
- Colleges volgen - Een goede voorbereiding is het halve werk!
Tijdens colleges:
- Let vooral op het begin en het eind van het college, omdat in het begin vaak de structuur wordt aangegeven en op het eind de essentie wordt samengevat
- Verdeel de pagina's in je aantekeningenschrift in drie kolommen
- kolom 1 (4 cm) voor trefwoorden
- kolom 2 (13 cm) voor aantekeningen tijdens het college
- kolom 3 (4 cm) voor eigen ideeën, overpeinzingen of vragen
- Maak korte zinnen en beperk je zoveel mogelijk tot trefwoorden
- Gebruik afkortingen en ontwikkel een eigen notatiesysteem
- Gebruik lijnen en pijlen om relaties aan te geven
- Maak een onderscheid tussen 'uitleg' en 'illustratie of voorbeeld ter verduidelijking'
- Stel vragen aan de docent. Als je bang bent een domme vraag te stellen, stel hem dan eerst aan medestudenten. Als die er ook geen antwoord op weten, is het een goede vraag en hebben zij er ook belang bij dat jij die vraag stelt aan de docent
Na afloop:- Kijk je aantekeningen liefst zo snel mogelijk na het college nog eens door
- Noteer de hoofdzaken in trefwoorden in kolom 1
- Schrijf eventuele vragen in kolom 3 op en stel ze bij het eerstvolgende college
- Houd je aantekeningen bij de hand als je de leerboeken bestudeert
- Te laat begonnen met de voorbereiding van een tentamen?
Vooraf:
- Kom je in tijdnood maak dan keuzen, maar doe niet alles half
- Pas op voor het verbrokkelingssyndroom (d.w.z. veel vakken allemaal een beetje half doen)
- Maak een analyse van oude tentamens (let er wel op dat ze van dezelfde docent zijn!) door per vraag te turven over welk leerstofonderdeel de vraag handelt. Wanneer bepaalde onderwerpen een hoge score hebben, vindt de docent ze waarschijnlijk erg belangrijk
- Koop tentamenbundels en maak enkele oude opgaven
- Zoek oude tentamens bij ouderejaars of bij de studievereniging of raadpleeg de digitale tentamenbank
- Vraag de docent om enkele voorbeelden van tentamenvragen en voorbeelden van goede en slechte uitwerkingen van die vragen
- Bestudeer de belangrijkste onderwerpen; deze weet je doordat je een beeld hebt gekregen van wat de docent belangrijk vindt op basis van je aantekeningen of door een tentamenanalyse te maken
- Als je erg opziet tegen de tentamenvoorbereiding maak die 'berg' dan klein door hem op te splitsen in kleine deeltjes; zeg tegen jezelf ik moet een half uur daaraan werken; je zult merken dat je, als je eenmaal bezig bent, ook wel zin hebt om langer door te gaan
- Studeer actief door te markeren, gedachten bij de stof op klad te schrijven, over de stof te discussiëren en te zoeken naar toepassingen in je eigen situatie (hobby, bijbaan, club e.d.)
- Vraag medestudenten om hulp als je iets niet begrijpt. Vaak heeft ander daar ook profijt van.
Tijdens het tentamen:
- Plan de hoeveelheid tijd die je per vraag denkt nodig te hebben
- Als je voor het eerst de tentamenvragen doorleest, schrijf dan meteen je eerste associaties op een kladje. Deze associaties zijn heel globaal en hoeven niet per sé meteen goed te zijn, want later, bij de echte uitwerking van de vragen, worden ze door jou uitgebreid, gecontroleerd en in een logisch verband geplaatst
- Maak gebruik van je acroniemen (zie voorbeeld 'acroniemen' )
- Schrijf datgene wat je weet op klad als geheugensteuntje, maar ga eerst verder met vragen die je wel weet
- Als je tijd over hebt, corrigeer dan je antwoorden op details en eventuele rekenfouten Bij meerkeuze toetsen:
- Schrijf bij het doorlezen van de vragen (zonder te kijken naar de alternatieven) je eerste associaties op een kladje
- Bij meerkeuzevraag tentamens met 4 alternatieven zijn er vaak 2 die echt fout zijn. Probeer deze eerst te ontdekken en schrap ze weg.
- Vergelijk je eerste associaties met de alternatieven.
- Let op dubbele ontkenningen, want die werken heel verwarrend.
- Let op kwalitatieve termen. Absolute termen zoals 'altijd', 'nooit', 'noodzakelijk' of 'moeten' zijn zelden juist. Relatieve termen als 'zelden', 'vaak', 'waarschijnlijk' e.d. zijn vaak juist.
- Bij vraagstukken
- Analyseer het 'gegevene' en het 'gevraagde'
- Destilleer de kernbegrippen uit het vraagstuk
- Zoek de formules bij de begrippen (denk aan je lijstje met b.v. 'kernformules' )
- Gebruik de systematische probleemaanpak
- Bij essay-vragen
- Let op de structuur van je antwoord
- Let op de logische argumentatie van je antwoord
- Schrijf eerst de trefwoorden voor de beantwoording op een kladje
- Breng structuur aan in je antwoord en in je argumenten
- Schrijf dan pas je antwoord uit
Na afloop
- Zorg ervoor dat je erachter komt waarom jij een eventuele onvoldoende hebt gehaald. Als je dat weet kun je doelgerichter studeren voor de herkansing
- Mogelijke oorzaken van onvoldoendes
- Niet alles bestudeerd
- De leerstof niet begrepen
- De leerstof verkeerd begrepen
- Te globaal beantwoord
- Te veel details vergeten op te schrijven, terwijl je ze wel in je hoofd had
- Geen antwoord gegeven op de vraag
- Geen goede structuur gebruikt bij de beantwoording en de argumentatie
- Het tentamen vroeg om feitenkennis in plaats van inzicht
- Het tentamen vroeg om inzicht in plaats van feitenkennis
- Plannen - Blijf baas over je eigen tijd!
Plannen in de betekenis van jezelf een keurslijf opleggen is een foute manier van plannen.
- Pas op voor vage planningen zoals: 'ik ga zaterdag de hele dag studeren'. De kans is groot dat er dan weinig van komt
- Hoe maak je nu een goede planning?
- Houdt een logboek bij, zodat je weet hoeveel uren je gemiddeld per week aan de zelfstudie besteedt en op welke uren jij blijkbaar het beste kunt studeren. Zo leer je jezelf beter kennen.
- Stel haalbare doelen voor jezelf. Als jij je doelen niet haalt, werkt dat zeer demotiverend. Beter een wat minder hoog doel, dat wel haalbaar is, dan een niet haalbaar doel.
- Gebruik die zelfkennis bij het maken van een planning, d.w.z.
- Plan iets meer uren zelfstudie, dan je gewoonlijk doet, maar stel je normen niet te hoog (houdt het realistisch)
- Plan moeilijke taken op momenten dat jij het best kunt werken (welke momenten dat zijn, weet je als je een logboek hebt bijgehouden)
- Plan ook de vrije tijd
- Plan bufferuren in (wanneer je gestoord wordt of een slechte dag hebt, kun je nog schuiven in je planning)
- Als je lekker bezig bent, ga gewoon door. Zo creëer je meer vrije tijd op andere momenten.
- Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht, als je de planning hebt gehaald. Je hebt dat dan ook verdiend.
- Maak duidelijke keuzen op alle fronten in je leven. Je hoeft niet met iedereen goede maatjes te zijn, maar een paar goede vrienden zijn onmisbaar.
- Durf 'nee' te zeggen tegen anderen en tegen jezelf
- Studeer op momenten en plekken waarop jij je het beste kunt concentreren ('s morgens of juist 's avonds laat; onder tijdsdruk of juist als er geen tijdsdruk is; in de bibliotheek of thuis met de radio aan)
Een goede planning geeft jou het gevoel dat je meer vrije tijd hebt.
Een goede planning verlost je van dat eeuwige schuldgevoel op momenten dat je eigenlijk vrij bent.
- Concentratieproblemen
Snel afgeleid?
- Wees jezelf en studeer op een plek waar jij je op dat moment het best kunt concentreren. Dit is voor iedereen verschillend. Voor de een is het de bibliotheek, voor de ander thuis op bed met heavy-metal muziek. Dit kan ook wisselen per keer. De ene dag studeer je prettig in de keuken van je flat en de andere dag werk je beter in je opgeruimde kamer.
Is het saai?
- Neem risico's voor dingen die je echt belangrijk vindt. Ook succes kan een risico met zich meebrengen.
Somber?
- Je bent meer dan je cijfers of de studie die je doet. Jouw waarde als persoon is niet gebaseerd op intelligentie, je cijfers of hoe hard je werkt. Wees jezelf, dat is genoeg.
- Respecteer en waardeer de mening van anderen, maar besef dat het belangrijker is dat jij jezelf respecteert en waardeert
- Schrijf op een moment dat je niet depri bent op wat je wilt met je leven en je studie. Lees dit na op het moment dat je somber bent.
- Tob je over dingen die misgaan, denk dan na over je kleine succesjes. Besef dat kleine succesjes zich net zo snel vermeerderen als kleine mislukkingen
- Zorg dat je niet het slachtoffer wordt van je eigen mislukkingen. Besef dat je van fouten kunt leren en dat alles wat jij doet voor jou betekenis heeft.
- Probeer je gevoel van 'depri zijn' eens flink te overdrijven. Je zult zien dat je erom kunt lachen. Dus het valt met jou wel mee, want het kan altijd veel erger!
Uitstelgedrag?
- Pas op voor perfectionisme. Het werken aan het bereiken van doelen is de basis voor zelfrespect, het bereiken van de doelen is dat minder.
- Zorg dat je tijdig in de gaten hebt dat iets mis gaat. Hoe eerder je de fouten herstelt des te kleiner blijft het probleem.
- Begin op tijd. Hoe eerder je begint des te sneller ben je vrij om andere dingen te doen en des te meer tijd heb je om eventuele zaken bij te spijkeren
- Kijk af en toe naar jezelf en houdt een pep-talk tegen jezelf
- Doe niets half, maar probeer elke dag een (deel-)taak af te ronden. Dat geeft je een gevoel van voldoening en maakt dat je de volgende dag weer zin hebt om verder te gaan.
Dagdromen
- Dagdromen mag. Neem daar even bewust de tijd voor, maar ga daarna weer aan de studie
Lig je wakker van financiële problemen?
- Vraag advies bij je mentor, de studie-adviseur of de studentendecaan
- Kritisch verwerken - Neem nooit klakkeloos dingen aan
Op bepaalde momenten in de studie wordt niet alleen gevraagd of je de leerstof begrepen hebt, maar er wordt van je verlangd dat je de leerstof kritisch bekijkt. Hoe pak je dat aan?
- Stel jezelf steeds vragen tijdens het bestuderen van de leerstof (Waarom? Hoezo? Waar? Waarom vindt de auteur het zo belangrijk om hierover een heel hoofdstuk of boek te schrijven?)
- Zet jezelf schrap tijdens het studeren, d.w.z. speel de supercriticus. Dan moet jij tegenargumenten bedenken tegen alles wat er geschreven staat
- Ga na of er sprake is van feiten en/of meningen
- Ga na of de feiten verifieerbaar zijn (bedenk één tegenvoorbeeld aan de hand van eigen ervaringen of zaken die je gezien, gehoord of gelezen hebt op t.v., in kranten of boeken)
- Ga na welke argumenten door de auteur worden gebruikt en probeer deze argumenten uit te bouwen en/of van commentaar te voorzien
- Maak een schematische weergave van de argumenten van de auteur
- Beoordeel de argumenten op hun deugdelijkheid
- Ga na of er sprake is van drogredenen (trucs of irrelevante argumenten)
- Bedenk zo mogelijke nieuwe argumenten (vóór of tegen)
- Trek eigen conclusies op basis van de feiten en argumenten en vergelijk die vervolgens met de conclusies van de auteurs
- Relateren en structureren
- Ga na hoe een leerstofonderdeel samenhangt met de grote lijn
- Ga na wat de verschillende onderdelen van een leerstofgebied met elkaar te maken hebben
- Zoek naar overeenkomsten en verschillen tussen theorieën, visies, conclusies, formules e.d.
- Vraag je steeds af waarom bepaalde gegevens leiden tot bepaalde conclusies
- Bedenk wat het verband is tussen de gegeven voorbeelden en de begrippen die uitgelegd worden
- Vergelijk de nieuwe kennis met datgene wat je al weet of wat je in andere vakken hebt geleerd
Hoe breng je structuur aan in de leerstof?
Besteed aan het begin van een vak 15 minuten aan:
- het maken van een schema van de grote lijn in een vak; gebruik hiervoor de inhoudsopgave van een boek of de vakomschrijving uit de studiegids
- het maken van een schema van datgene wat je al weet over dit onderwerp (dit noemen we een 'mindmap'; dat is een schema dat in jouw hoofd zit, maar dat je je nog niet zo bewust was)
- het vergelijken van je mind-map met het schema dat je hebt gemaakt op basis van de inhoudsopgave
- Stel dit schema steeds bij op basis van datgene wat je hoort op colleges en leest in de leerstof
- Ga na welke onbewuste modellen je hanteert bij bepaalde begrippen (techniek studenten)
- Maak een lijst van kernbegrippen, kerndefinities of kernformules
- Werk met structuurschema's i.p.v. samenvattingen; dat scheelt veel tijd en is even effectief
- Hang de structuur op aan een ordeningsprincipe; voorbeelden van dergelijke ordeningsprincipes zijn:
- feiten - argumenten - conclusies
- principes - voorbeelden daarvan
- oorzaken - gevolgen
- oude situatie - ingreep - nieuwe situatie