UTDienstenCFMLTSHNieuwsCampus wordt fietsvriendelijker en verkeersveiliger

Campus wordt fietsvriendelijker en verkeersveiliger

De campus van de Universiteit Twente wordt een 30 km/h zone. Een flink deel van alle wegen wordt aangepakt: fietsstroken aan weerszijden van de weg, kruisingen worden uitgevoerd met zandkleurige klinkers en de hoofdingang krijgt een metamorfose. Dit alles om de campus verkeersveiliger én fietsvriendelijker te maken.

Waarom wordt de campus een 30 km/h zone?

De maximumsnelheid op de wegen op de campus van de Universiteit Twente is momenteel 50 km/h. Op een aantal kruisingen zijn de situaties onduidelijk en/of gevaarlijk, met name voor niet-gemotoriseerd verkeer (voetgangers en fietsers). Er gelden verschillende voorrangsregimes op de kruisingen en de kruisvlakken worden gekenmerkt door een gebrek aan uniformiteit. Het aantal ongelukken op het wegenstelsel van de Universiteit Twente is tussen januari 2013 en februari 2019 vastgesteld op 63, geconcentreerd bij de kruising tussen de Drienerloweg – Drienerbeeklaan – Hallenweg (hoofdingang UT) en de fietsoversteken op de Drienerlolaan, Boerderijweg en de Zul. Er is groot draagvlak onder de studenten, medewerkers en bewoners van de UT: 82% ±5% staat (zeer) positief tegenover de 30 km/h zone (juni 2020, 860 respondenten).

Wat gaat er veranderen?

De verkeersveiligheid ten opzichte van de huidige situatie wordt verbeterd. Onder het verbeteren van de verkeersveiligheid wordt ‘een reductie in het aantal ongelukken en/of de impact ervan op de betrokken personen’ verstaan. Om deze verbetering te realiseren is een significante reductie van de snelheid van motorvoertuigen op de wegen op de campus van de Universiteit Twente ten opzichte van de huidige situatie noodzakelijk. Kruisingen en wegvakken worden ingericht conform de richtlijnen van een 30 km/h zone: verkeer van rechts heeft voorrang en de wegvakken worden voorzien van rode fietsstroken. Omdat er ook redelijk wat bus- en vrachtverkeer op de campus rijdt, worden het aantal en het type drempels aangepast op deze zware voertuigen. Campus & Facility Management, de gemeente Enschede, busmaatschappij Keolis en Politie Twente zijn nauw betrokken geweest in de planvormingsfase.

Wat is de planning?

De aanleg van de nieuwe wegvakken en kruisingen wordt gefaseerd uitgevoerd. De werkzaamheden starten in juni 2021 en worden tot in de loop van 2022 uitgevoerd. Er wordt gestart met de hoofdingang, die een ware metamorfose krijgt. Hier wordt een ovale rotonde – een ovonde – aangelegd, waardoor de doorstroming én verkeersveiligheid verbeterd worden. Hierna wordt de Drienerloweg aangepakt en de kruising met de Boerderijweg voorzien van een nieuw kruisvlak. Hierna gaat de aannemer verder met de overige wegen op de campus. Alle wegen worden aangepakt, met uitzondering van de Campuslaan (ten westen van de Calslaan), Matenweg en de Reelaan. Deze wegen zijn al op een fietsvriendelijke manier voorzien van klinkers. Na afloop van de werkzaamheden is de campus de komende jaren veilig en fietsvriendelijk ingericht!