UTFaculteitenEEMCSNieuwsAntonio Franchi bij select UT-gezelschap van IEEE Fellows
Elroy van Sloten - Foto Charles Kuiper

Antonio Franchi bij select UT-gezelschap van IEEE Fellows

UT-onderzoeker Antonio Franchi, hoogleraar Aerial Robotics Control bij de vakgroep Robotics and Mechatronics (RAM) van de faculteit EEMCS, is benoemd tot IEEE-fellow 2023. Deze prestigieuze onderscheiding wordt toegekend door de IEEE - een van ’s werelds grootste verenigingen van technische professionals – en erkent professor Franchi voor zijn “bijdrage aan het modelleren, ontwerpen en besturen van lucht- en gedistribueerde robotsystemen”. De benoeming gaat officieel in per 1 januari 2023 en wordt uitgereikt tijdens de IEEE International Conference on Robotics & Automation in mei 2023 in Londen.

Bijdrage aan robotsystemen in de lucht

Professor Franchi heeft zijn belangrijkste bijdrage aan de robotica geleverd met zijn baanbrekende en uitgebreide werk, zowel op theoretisch als op experimenteel niveau, aan de zogenaamde 'generieke' multirotors. Voor het werk van professor Franchi en zijn team waren standaard robotsystemen in de lucht gebonden aan een collineaire/coplanaire structuur, zoals quadrotors, waarvan de bladen symmetrisch hellen. Ontevreden over de tekortkomingen van deze platforms werkte professor Franchi samen met zijn team aan de invoering van vele nieuwe ontwerpen, zoals volledig geactiveerde of omni-directionele (in elke richting beweegbaar) robotsystemen in de lucht. Met het werk van professor Franchi opent een volledig nieuwe onderzoeks- en toepassingshorizon in de robotica, wat het gebruik mogelijk maakt van luchtvoertuigen als volwaardige robotica-platforms die in staat zijn tot fysieke interactie en manipulatie van de omgeving met een ongekende nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Tegenwoordig zijn deze platforms niet meer weg te denken uit onderzoeks- en industriële gemeenschap.

Aerial Platform 1Aerial Platform 2Aerial Platform 3Aerial Platform 4Aerial Platform 5Aerial Platform 6
Aerial Platform 1
Aerial Platform 2
Aerial Platform 3
Aerial Platform 4
Aerial Platform 5
Aerial Platform 6

bijdrage aan gedistribueerde robotsystemen

Multi-robot systemen, ook wel zwermen of gedistribueerde systemen, kunnen taken uitvoeren die voor een enkele robot onmogelijk zijn, zoals gelijktijdige verkenning, dekking en bewaking van grote gebieden. Daarnaast zijn multi-robotsystemen bestand tegen storingen op één punt. Professor Franchi en zijn team introduceerden als een van de eersten de bilaterale tele-besturing van meerdere gedistribueerde mobiele robots, wat betekent dat één persoon een groep mobiele robots op afstand kan besturen en middels krachtfeedback informatie kan ontvangen over de status van de zwerm. Dit werk heeft de ingenieursgemeenschap voorzien van modelleer- en ontwerpgereedschappen om systemen op een stabiele manier te besturen, ondanks aanwezige communicatiebeperkingen, zoals lage bandbreedte, vertragingen en pakketverliezen. Met de introductie van deze nieuwe methoden door professor Franchi en zijn team, kunnen multi-robotsystemen collectief gedrag bereiken, zoals informatiecontrole, patrouilleren en exploratie. De algoritmen die dit mogelijk maken worden nu al op grote schaal gebruikt binnen alle toepassingen waarbij robots worden ingezet.

DE IEEE fellowship benoeming

Elk jaar selecteert de Raad van Bestuur van de IEEE, op basis van een rigoureus nominatie- en evaluatieproces, een groep leden voor benoeming tot IEEE fellow. Het totale aantal aspirant IEEE fellows dat in een jaar wordt geselecteerd mag niet meer bedragen dan 0,1% van het totale stemgerechtigde lidmaatschap. De IEEE Fellow is de hoogste graad van lidmaatschap van de IEEE en wordt door de technische en wetenschappelijke gemeenschap erkend als een prestigieuze eer en een belangrijke carrière prestatie. Zo zijn voor 2023 slechts vier in Nederland gevestigde onderzoekers tot IEEE Fellows benoemd.

Meer informatie over de IEEE fellowship
Bezoek de IEEE website