UTFaculteitenEEMCSNieuwsArtificial Flower van Vera Schockemöhle wint eerste Niersfonds eHealth Voucher

Artificial Flower van Vera Schockemöhle wint eerste Niersfonds eHealth Voucher

Lichamelijke activiteit is een noodzaak voor het voorkomen van vele welvaartsziekten. Met name bij ouderen ontbreekt echter de motivatie om actief te blijven. De Artificial Flower zou die motivatie moeten aanwakkeren. UT-studente Vera Schockemöhle wint met de Articial Flower de eerste eHealth Voucher. Deze bestaat uit 5.000 euro plus de steun van het Designlab, Novel-T en de UT-leerstoel Biomedical Signals and Systems bij de verdere ontwikkeling.

Als de gebruiker actief wordt begint de bloem te openen. Als een van tevoren ingesteld doel wordt bereikt, is de bloem volledig open. Uit onderzoek blijkt dat visuele terugrapportage als stimulatie werkt. Maar hoe lang blijft het leuk? Studente Vera Schockemöhle ontwikkelde in het kader van haar afstuderen voor de bachelor Creative Technology de Artifical Flower. Dit ziet de jury van de Niersfonds eHealth Voucher als een creatief en innovatief concept met een hoge gunfactor, maar meer validatie is nodig. De eHealth Voucher is daarvoor een steuntje in de rug. Samen met een team van vijf andere enthousiaste studenten gaat Vera de Artificial Flower doorontwikkelen.

eHealth-oplossing

De Niersfonds eHealth Voucher wordt jaarlijks uitgereikt aan een bachelor- of masterstudent, PhD of young alumnus (binnen drie jaar na afstuderen) die een innovatief idee heeft voor een eHealth-oplossing. De voucher wordt mogelijk gemaakt door het Niersfonds, een Fonds op Naam bij het Universiteitsfonds Twente. Het Niersfonds is in 1988 ingesteld als een cadeau van het Overijsselse bedrijfsleven bij het afscheid van Commissaris van de Koningin Mr. J.L.M. Niers. De prijs werd dinsdag 2 november uitgereikt door juryvoorzitter Nico Versteeg, secretaris en algemeen directeur van de provincie Overijssel, tijdens het TechMed Event (onderdeel van de MedTech Twente Week) in het TechMed Centre van de Universiteit Twente.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)