UTFaculteitenEEMCSNieuwsENW-KLEIN subsidie voor Matthias Schlottbom

ENW-KLEIN subsidie voor Matthias Schlottbom

Onlangs ontving Matthias Schlottbom, universitair docent in de onderzoeksgroep Mathematics of Computational Science (MACS, faculteit EEMCS), een NWO ENW-KLEIN-1 subsidie voor een onderzoeksproject naar hoogfrequente elektromagnetische straling. Aangezien het een KLEIN-1 dat zal worden uitgevoerd door een promovendus onder zijn begeleiding.

Project samenvatting:

Hoogfrequente elektromagnetische straling vormt de kern van verschillende high-tech toepassingen, zoals in medische beeldverwerking en nieuwe LED-verlichting systemen. Om dergelijke toepassingen in de praktijk te brengen, is het cruciaal om de “dimensiebarrière” te overwinnen, die zegt dat de algoritmische complexiteit exponentieel groeit met de dimensies.

Het essentiële idee van lage-rang tensorproductmethoden, die in dit project zullen worden ontwikkeld, is dat grote data sets, zoals oplossingen van hoog-dimensionale partiële differentiaalvergelijkingen, vaak nauwkeurig met relatief weinig informatie beschreven kunnen worden, dus veel data zijn overbodig. De berekeningen kunnen dan aanzienlijk versneld worden door alleen de relevante informatie te gebruiken.

KLEIN-subsidies

KLEIN-subsidies zijn bedoeld voor het uitvoeren van nieuwsgierigheidsgedreven, ongebonden fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. De KLEIN-subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve, risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke vernieuwingen tot stand te brengen die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema’s van de toekomst. Er zijn drie categorieën KLEIN-subsidies: KLEIN-1 (1 wetenschappelijke positie), KLEIN-2 (2 wetenschappelijke posities in samenwerking) en KLEIN-0 (investeringen) die in onderlinge competitie beoordeeld worden.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)