UTFaculteitenEEMCSNieuwsBeste WK-prestatie ooit voor RoboTeam Twente

Beste WK-prestatie ooit voor RoboTeam Twente

RoboTeam Twente heeft afgelopen weekend de vijfde plek behaald bij de RoboCup in Australië, het WK voor voetbalrobots. Na de 14e plek in het eerste jaar en de 7e plek in het tweede jaar, betekent deze klassering een belangrijke stap op weg naar de status van eersterangs team binnen de Small Size League.

Het team startte sterk met een overwinning op ER-Force. RoboTeam Twente liet zien dat er het afgelopen jaar een sterk team aan robots is ontwikkeld op de UT. Hierna volgden echter twee nederlagen tegen onder andere ZJUNlict, de regerend wereldkampioen. Het team had wat problemen met Yorgen, het systeem dat ervoor zorgt dat de robots zich aan de spelregels houden. Dit leverde veel gele kaarten op en het Twentse team moest de lagere rondes van de knock-out fase in.

VAR

Met nog 22 uur tot de volgende wedstrijd gingen de mechanica-, elektronica- en softwareteams aan het werk om de problemen van de vorige wedstrijden op te lossen. Het duel tegen OP-AmP uit Japan leverde veel spanning op. Met een gelijke stand op het scorebord kreeg het Japanse team een penalty, die benut werd. Tijdens de penalty zag de scheidsrechter dat de Japanse robots de bal tweemaal hadden aangeraakt, waardoor deze ongeldig zou worden verklaard. De tegenstanders waren het hier niet mee eens, maar na het bekijken van verschillende videobeelden besloot de scheidsrechter dat het doelpunt ongeldig was. In de verlenging die volgde zorgde de Twentse robot KAREN voor de winnende goal. Een cruciale zege, want hiermee overleefde RoboTeam Twente het eerste deel van de knock-outfase.

De volgende wedstrijd werd 13 uur later gespeeld om 8:00 op zondagochtend, tegen MRL uit Iran. Al na twintig seconden moesten de Twentse robots de bal uit het net vissen. Het bleek de opmaat na een kansloze ochtend. Het offensief sterke MRL won met 6-1.

Trots

Het Twentse team kijkt met trots terug op de vijfde plek in de eindklassering. „We kunnen nu met recht zeggen dat we één van de beste teams ter wereld zijn binnen de RoboCup“, zegt Inkeri Kollmann namens het team. „We zijn bovendien tweede geworden in de categorie meest verbeterde team. Met deze erkenningen en statistieken weten we dat we op het goede pad zitten, terwijl we pas drie jaar bestaan. We zijn op dit moment de resultaten van het toernooi aan het evalueren en werken aan de overgang naar het nieuwe team. Nu begint het belangrijke proces van kennis en ervaring overbrengen naar het nieuwe team, wat hopelijk het succes van de voetbalrobots van de Universiteit Twente kan doorzetten!“

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)