UTFaculteitenEEMCSNieuwsGrote internationale stap voor UT

Grote internationale stap voor UT Joint Lab overeenkomst met South China Normal University in Kanton, China

De Universiteit Twente heeft vandaag een ‘Joint Lab’ overeenkomst getekend met de gerenommeerde South China Normal University (SCNU) in Kanton (Guangzhou), China. De overeenkomst biedt kansen voor financiering door de Chinese provinciale overheid en bedrijven in de omgeving van deze miljoenenstad. Dit betekent een belangrijke stap in de samenwerking met SCNU die een aantal jaar geleden is gestart.

De UT en SCNU gaan kennis en (nieuwe) technologieën delen, studenten uitwisselen en een double degree voor promovendi opzetten. Zo gaat de UT zich inzetten voor een pre-master Nanotechnologie (en Chemie) bij SCNU. Deze geeft vervolgens toegang tot de master Nanotechnologie aan de UT. SCNU denkt dat er op die manier een stroom studenten op gang kan komen die aan de Twentse toelatingseisen voldoen.

‘Nu echt zaken doen’

“China biedt qua onderzoekssamenwerking, mastertracks, double degrees en de uitwisseling van studenten en wetenschappers voor de UT interessant perspectief”, vertelt UT-hoogleraar Jan Eijkel. “Dat wisten we al, maar deze universiteit gaat nu echt zaken met ons doen. Het is allang veel meer dan beleefd naar elkaar luisteren.”

Eijkel is samen met prof. Albert van den Berg inhoudelijk verantwoordelijk voor deze Joint Laboratory Optofluidic Technology and Systems agreement. Van den Berg is al sinds 2012 honorair hoogleraar aan de SCNU, Eijkel is dat recentelijk ook geworden. Hun vakgroep BIOS Lab-on-a-chip heeft al enkele promovendi van de SCNU aangesteld.

Veel wilskracht

Kanton ligt in de Chinese provincie Guangdong. Zowel de provinciehoofdstad Kanton als de snel groeiende stad Shenzhen behoren tot de grootste steden van China. “Je kan Guangdong vergelijken met Nederland”, zegt Van den Berg, die de regio goed kent. “Ook daar wordt de stap gezet van productie-economie naar een zelf gegenereerde kenniseconomie. Ze hebben daarbij de Universiteit Twente en de Nederlandse staat om hulp gevraagd. Een onderdeel van deze samenwerking is een project in de chemische technologie dat we gezamenlijk gaan opzetten, ook met hulp van de Nederlandse wetenschapsfinancierder NWO. Van beide kanten is er veel wilskracht om verder samen te werken, een prachtige ontwikkeling.”

Internationale ambities

UT-collegevoorzitter Victor van der Chijs tekende de overeenkomst in China. “De inhoud van de samenwerking sluit goed aan bij de internationaliseringsambities van de Universiteit Twente. Door het openen van het joint lab met SCNU krijgt de UT toegang tot specifieke onderzoeksfaciliteiten en nieuwe financieringsbronnen in China. Het premasterprogramma bij SCNU kan de instroom in meerdere UT-masters over een langere periode verhogen. Ook daar zijn we erg content mee.”