UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsCFM zet duurzame stap door te stoppen met verspreiden van reclamedrukwerk

CFM zet duurzame stap door te stoppen met verspreiden van reclamedrukwerk

Vanaf 1 februari 2024 stopt Post & Logistiek met de interne verspreiding van papieren reclamedrukwerk. Dit jaar nog verzoekt Inkoop alle leveranciers van de UT vriendelijk om te stoppen met het versturen van reclamedrukwerk. CFM wil met dit initiatief de afvalstroom verminderen en zo een steentje bijdragen aan een duurzame universiteit. In dit bericht lees je waarom deze verandering belangrijk is. 

Waarom willen we stoppen met het ontvangen en verspreiden van reclamepost? 

  • Het is duurzamer. Reclamefolders vormen een groot gedeelte van de post-instroom. Naar schatting komt er dagelijks ongeveer 75 kg aan reclamefolders binnen, dat is op jaarbasis ruim 18.000 kg papier, dat allemaal als afval eindigt. Dat is een kleine 10% van het papierafval dat de UT produceert. Dit stopzetten betekent dus een grote vermindering van het papierafval op de UT en een positieve impact op het milieu. Daarnaast worden de in- en externe vervoersbewegingen verminderd . Daarmee dragen we bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot. 
  • Dit initiatief sluit goed aan bij de mogelijkheden van het digitale tijdperk. Reclamefolders zijn tenslotte ook digitaal beschikbaar via websites van leveranciers. Veel reclamemateriaal verdwijnt mede daardoor ongelezen in de papierbak. 
  • Post & Logistiek kan hierdoor efficiënter werken. Zij zijn minder tijd kwijt aan het sorteren en rondbrengen van post. 

Wat bedoelen we met reclamedrukwerk? 

Al het drukwerk, zowel ongeadresseerd als geadresseerd, dat door bedrijven gemaakt wordt om reclame te maken voor producten en diensten bestemd voor bestaande en toekomstige klanten. 

Wat kun jij doen? 

Ontvang je zelf nog geadresseerde reclame omdat je klant bent bij een bedrijf? Help ons dan mee en zeg dit op. Dit kun je vaak doen door een korte e-mail te sturen naar de organisatie. Het adres vind je vaak op het poststuk. Reclame met jouw adres erop en gericht ‘aan de bewoners van’ is ook geadresseerde reclame. Je kunt je hiervoor gratis afmelden bij Postfilter.  

Vragen 

Heb je nog vragen over dit bericht, neem contact op met Daniëlle Hendriks via contractmanagement-proc-cfm@utwente.nl.