UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsUT CO2-footprintrapport 2021 beschikbaar

UT CO2-footprintrapport 2021 beschikbaar

Het CO2-voetafdrukrapport 2021 van de Universiteit Twente is beschikbaar. Naast een jaarlijkse rapportage is vanaf dit jaar ook een digitaal dashboard beschikbaar: utwente.nl/footprint. De UT rapporteert sinds 2014 jaarlijks over haar CO2-voetafdruk, waarin ook de uitstoot veroorzaakt door externe leveranciers, woon-werkverkeer en dienstreizen wordt meegenomen.

Kleine stijging

De uitstoot in 2021 is met 19,1 kton uitgestoten CO2 vergelijkbaar met 2020. Ten opzichte van 2019 is de uitstoot flink gedaald: in dat jaar stootte de UT ruim 25 Kton CO2 uit. Het is echter lastig om hier conclusies over de trend op de lange termijn uit te trekken, omdat corona zowel in 2020 als in 2021 een grote impact had op de bedrijfsvoering van de UT. Zo gingen er zowel in 2020 als in 2021 minder mensen op dienstreis dan in voorgaande jaren, waardoor de uitstoot door mobiliteit aanzienlijk daalde. Aan de andere kant gebruikte de UT in 2021 meer energie voor verwarming dan in 2020, vanwege strengere ventilatie-eisen. Al met al vertaalt zich dit in een iets grotere voetafdruk in 2021.

Verbetering gegevens

Een andere factor is dat er in de loop der jaren steeds meer informatie beschikbaar komt over de uitstoot van onze leveranciers. Als de UT een nieuwe aanbesteding uitschrijft, vragen we ook altijd gegevens over de emissies van de leverancier. Een van de doelen hiervan is om onze partners bewust te maken van hun uitstoot en onze wens deze te verlagen. In de loop van de tijd zien we dat het aantal rapportages dat we ontvangen van onze leveranciers toeneemt en dat ze gedetailleerder worden, wat - op papier - kan zorgen voor een groei van de scope 3 emissies van de universiteit.

Over het rapport

Door jaarlijks haar CO2-voetafdruk te rapporteren en een dashboard beschikbaar te stellen, wil de Universiteit Twente transparantie en inspiratie bieden voor verdere maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen. De rapportages worden ook gebruikt om te helpen beslissen hoe we maatregelen kunnen nemen om onze CO2-voetafdruk te verkleinen. In de toekomst zal, naast het publiceren van een jaarlijkse rapportage, het nieuwe CO2-dashboard ieder kwartaal worden geactualiseerd om de voortgang naar onze doelen dynamischer te kunnen volgen.

Meer informatie en CO2-voetafdruk rapporten van eerdere jaren zijn te vinden op de duurzaamheidswebsite.

B. Marechal MSc (Brechje)
Beleidsmedewerker Milieu & Duurzaamheid & Programma Manager SEE