UTFaculteitenBMSCentrumDigitale inclusie in kaart

Digitale inclusie in kaart

Aan de hand van ons digitale inclusie raamwerk visualiseren we op deze pagina enkele ongelijkheden op provinciaal niveau. De gebruikte data (zelfevaluaties) zijn verzameld in November 2023. Het bijbehorende trendrapport geeft meer informatie over de verschillende concepten en over de manier waarop ze zijn gemeten. Het doel van de kaarten is vooral te laten zien dat voor het verklaren van digitale ongelijkheden ook provinciale (en lokale) verschillen een rol spelen (naast individuele factoren zoals leeftijd, opleiding, inkomen). Verder hopen we de ontwikkeling van innovatieve methoden en hulpmiddelen te stimuleren die onderzoekers, beleidsmakers en belanghebbenden helpen bij het verbeteren van hun denken en handelen.

Internet attitude

Om de internet attitude te meten is aan respondenten de mate van overeenstemming gevraagd op een aantal subjectieve stellingen over internet (gemeten met een 5-puntsschaal, van 0 ‘helemaal mee oneens’ tot 5 ‘helemaal mee eens’). Voorbeelden van stellingen zijn ‘Technologieën zoals internet en smartphones maken het leven makkelijker’ of ‘Er zijn op internet veel dingen die goed zijn voor mensen zoals ik’.

Let op: de kleuren in de figuur tonen relatieve verschillen (absolute verschillen zijn klein).

Aantal verschillende apparaten om mee te internetten

Het achterliggende idee bij het analyseren van de diversiteit (aantal verschillende apparaten) van apparaten is dat het gebruik van verschillende apparaten de kansen op een betere en bredere internetervaring vergroot.

Let op: de kleuren in de figuur tonen relatieve verschillen (absolute verschillen zijn klein).

Operationale internetvaardigheden

Operationele vaardigheden (denk aan browser knoppen gebruiken, apps installeren, locatie instellingen beheren, apparaten met elkaar verbinden of documenten tussen apparaten delen (cloud, bluetooth) zijn gemeten aan de hand van diverse stellingen waarin aan respondenten werd gevraagd hoe eens ze het zijn met de stelling (5-puntsschaal, van 0 ‘helemaal mee oneens’ tot 5 ‘helemaal mee eens’).

Let op: de kleuren in de figuur tonen relatieve verschillen (absolute verschillen zijn klein).

Informatie internetvaardigheden

Informatievaardigheden (denk aan navigeren, zoekwoorden definiëren, informatie selecteren, informatie evalueren) zijn gemeten aan de hand van diverse stellingen waarin aan respondenten werd gevraagd hoe eens ze het zijn met de stelling (5-puntsschaal, van 0 ‘helemaal mee oneens’ tot 5 ‘helemaal mee eens’).

Let op: de kleuren in de figuur tonen relatieve verschillen (absolute verschillen zijn klein).

Communicatie internetvaardigheden

Communicatievaardigheden (denk aan contacten beheren, online berichten uitwisselen, kennis delen, profielen en identiteiten maken, impact van berichten gebruiken en etische overwegingen maken bij het posten van een foto) zijn gemeten aan de hand van diverse stellingen waarin aan respondenten werd gevraagd hoe eens ze het zijn met de stelling (5-puntsschaal, van 0 ‘helemaal mee oneens’ tot 5 ‘helemaal mee eens’).

Let op: de kleuren in de figuur tonen relatieve verschillen (absolute verschillen zijn klein).

Content creatie internetvaardigheden

Content creatie vaardigheden (denk aan aantrekkelijke inhoud creëren, zoals foto's tekst, geluid of een combinatie, maar ook aan bekend zijn met licenties) zijn gemeten aan de hand van diverse stellingen waarin aan respondenten werd gevraagd hoe eens ze het zijn met de stelling (5-puntsschaal, van 0 ‘helemaal mee oneens’ tot 5 ‘helemaal mee eens’).

Let op: de kleuren in de figuur tonen relatieve verschillen (absolute verschillen zijn klein).

Visualisaties mogelijk gemaakt door Behavioral Data Science Incubator