UTFaculteitenBMSNieuwsHenrieke Veger-Van Den Berg wint Marina van Dammebeurs 2021

Henrieke Veger-Van Den Berg wint Marina van Dammebeurs 2021

Tijdens de 60ste Dies van de Universiteit Twente zal de negentiende Marina van Dammebeurs uitgereikt worden aan Henrieke Veger-van den Berg, alumna-Bedrijfskunde van de UT. Henrieke is ruim 10 jaar actief in de technische sector. Ze is begonnen als sales analist en nu werkzaam in een brede HR-rol bij een elektrotechnisch MKB-bedrijf. Henrieke: “De beurs is een enorme stimulans. Hiermee wil ik me ontwikkelen tot drijvende kracht in deze sector om de omwenteling naar duurzaam ondernemen verder te realiseren.”

In de technische sector ziet ze veel onontgonnen gebied, waar grote kansen liggen. Het innoveren op techniek is goed en belangrijk, alleen de noodzakelijke veranderingen op andere gebieden blijven in de praktijk achter. Te denken valt aan onderwerpen als werk/privé balans, het ontwikkelen van soft-skills, circulair ondernemen, inclusiviteit en diversiteit. Henrieke wil de verandering van binnenuit drijven door de samenwerking met de branchevereniging te intensiveren, haar netwerk uit te breiden en de kennis van (best en worst) cases actief te delen met concullega’s om zo de sector sterker te maken.

Opleidingen

Henrieke gaat zich in eerste instantie richten op het wendbaarder maken van haar eigen organisatie. Om dit goed vorm te geven wil ze een opleiding gaan volgen die zich richt op het flexibel organiseren van ondernemingen en hoe HR de kritische succesfactor hierin kan zijn. Daarnaast wil Henrieke zich graag op persoonlijk vlak verder ontwikkelen om beter veranderingen te sturen en hierbij een leidende positie in te nemen. Een derde opleiding die Henrieke vanuit de beurs wil financieren is de opleiding Strategisch Talentmanagement. Hiermee kan ze de verdiepende stap zetten om talenten van medewerkers optimaal te ontwikkelen voor een wendbare organisatie.

Duurzaamheid

De jury is onder de indruk van de ambitie en gedrevenheid van Henrieke om zich verder te willen ontwikkelen tot een volwaardig professional in de technische branche. Hierbij wil ze zich ook duidelijk inzetten voor een betere wereld waarin zorgzaamheid naar mens, dier en toekomst centraal staat. Unaniem draagt de commissie Henrieke Veger-van den Berg voor als winnares van de Marina van Dammebeurs 2021. Het traject helpt haar bij het duurzaam leren inzetten van mensen en het toepassen van duurzame werk-/organisatievormen en businessmodellen. Hiermee ondersteunt de beurs Henrieke in haar ambitie om impact te maken in de technische sector.

De jury bestond dit jaar uit: Ilonka de Beer, Oprichter en Eigenaar Sandalfon Sustainability; Annerie Bemthuis, Operationeel directeur AGAR Holding BV.; Ingrid Breymann, winnares van Dammebeurs 2003 en dr. Ir. Gréanne Maan-Leeftink universitair docent Technische Bedrijfskunde, Universiteit Twente.

Marina van Dammebeurs

De Marina van Dammebeurs wordt jaarlijks uitgereikt aan een succesvolle alumna van de Universiteit Twente. Dit jaar werd de prijs voor de 19e keer uitgereikt. De beurs wordt uitgereikt door het Universiteitsfonds Twente en is mogelijk gemaakt dankzij een schenking van mevrouw dr.ir. M.A. van Damme-Van Weele. Zij was in 1965 de eerste persoon die promoveerde aan de toenmalige Technische Hogeschool Twente (tegenwoordig Universiteit Twente). De beurs is bedoeld om de verdere ontwikkeling van de loopbaan van een talentvolle ambitieuze en bevlogen UT-alumna te ondersteunen en haar te helpen nieuwe ambities waar te maken. De beurs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door kunstenares Mohana van den Kroonenberg en een geldbedrag van € 9.000. Dit jaar waren er 17 kandidaten voorgedragen.

DIES NATALIS VERZET NAAR MEI 2022

De 60e Dies Natalis 2021 is uitgesteld. In de speciale jubileumeditie van de Dies Natalis, op 20 mei 2022, staan de verhalen van mensen en hun inspirerende, ontroerende en vaak verrassende verbindingen centraal. Je kunt jezelf online inschrijven en de kracht van zestig jaar persoonlijke inzet ervaren. Je zult ontdekken dat alles binnen de UT - en daarbuiten - met elkaar verbonden is en, nog belangrijker, "elke verbinding heeft een verhaal". Laten we vieren dat we al zestig jaar inspirerende verhalen vertellen.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)