UTFaculteitenBMSNieuwsIn memoriam: Edward Figee

In memoriam: Edward Figee

Een heel bijzonder mens is niet meer. Met verslagenheid hebben we kennisgenomen van het overlijden van onze geliefde oud-collega en vriend Edward Figee. Na een glansrijke carrière in de bestuurlijke en communicatiepraktijk promoveerde hij als 70-jarige bij de vakgroep Communicatiewetenschap. Ook was hij daar actief als docent. Hij overleed op donderdag 11 november op 75-jarige leeftijd.

Edward begon in 2011 bij onze vakgroep met een promotieonderzoek naar decentrale public affairs. Het promotie­traject volgde op een mooie loopbaan in de journalistiek en public affairs: Edward was lang actief in Den Haag als lobbyist voor de provincies Overijssel en Gelderland. Hij greep zijn promotieonderzoek aan om te reflecteren op zijn werk en om zijn vakgebied te professionaliseren.

Het project werd een succes. Op 31 maart 2017 promoveerde Edward voor een groot publiek op het proefschrift “Listen to Us! Regional and Local Public Affairs in the Dutch and European Political Arena.” Vier hoofdstukken uit het proefschrift verschenen als wetenschappelijk artikel. Edward publiceerde ook een Nederlandstalig tekstboek, waarin hij bevindingen uit zijn onderzoek aanvulde met praktijkinzichten. En hij werkte bij ons als parttime docent. Studenten hingen aan zijn lippen.

Voor zijn promotieonderzoek sprak Edward uitgebreid met spraakmakende bestuurders die de wereld van de public affairs van alle kanten hadden meegemaakt. Ook zette hij een enquête uit onder public affairs-professionals. Het onderzoek maakte duidelijk dat Edward het in zijn werk als lobbyist niet gemakkelijk heeft gehad: Het bleek ingewikkeld om met regionale belangen in de Haagse en Brusselse bastions door te dringen.

Tot zover de feiten, die maar een klein deel van het verhaal vertellen. Het belangrijkste verhaal gaat over de manier waarop Edward deel uitmaakte van onze vakgroep. Met zijn warme persoonlijkheid, zijn gevoel voor humor en zijn bloemrijke taalgebruik drong hij moeiteloos door tot de harten van alle collega’s. Van het allereerste begin van zijn promotietraject tot enkele dagen voor zijn dood was Edward nauw betrokken bij onze vakgroep.

Hij leefde zijn twee voormalige beroepen. Als voormalig journalist zat hij vol interessante verhalen en anekdotes. Vaak bleek daaruit zijn oog voor detail, zijn scherpe en eigenzinnige observatievermogen en zijn fascinatie voor het ongerijmde. Ook had hij een indrukwekkend vocabulaire en een neiging om zich in beeldende taal en in onbruik rakende woorden uit te drukken. Conversaties met Edward waren altijd interessant en inspirerend. Als voormalig lobbyist had hij een aanstekelijk enthousiasme en wist hij als geen ander mensen te verbinden. En hij kende naar het scheen vrijwel iedereen. Zijn gevoel voor humor maakte het geheel af. Waar Edward was, werd vaak en hard gelachen.

Het is voor iedereen onwerkelijk dat Edward er nu niet meer is en we missen hem nu al. We wensen zijn vrouw Marga, zijn zoons Sven en Jord, hun beider partners en Edwards twee kleinzoons heel veel sterkte bij dit enorme verlies. We kijken in dankbaarheid terug op de tijd dat wij hem in ons midden mochten hebben. Het was een mooie tijd.

Afdeling Communicatiewetenschap